Toumatra blijft trouw aan Scania

Toumatra

De firma Toumatra (Sourbrodt, Ardennen) heeft de vernieuwing van de vloot afgesloten met de koop van een nieuwe Scania R580 6×4 trekker, bestemd voor bomentransport. Het voertuig staat onder contract voor reparaties en onderhoud, zoals trouwens de volledige Scania vloot van Philippe Toussaint.

Gevestigd op het dak van België, in Sourbrodt, is de firma Toumatra actief in twee sectoren: houttransporten en groepage met huifvoertuigen. Philippe Toussaint staat aan het hoofd van dit bedrijf sinds 1988.

« Het transport van boomstammen verloopt tussen de bossen van de Ardennen en de zagerijen of de verwerkingscentra van de streek, Duitsland en Nederland », vertelt hij ons. « Dat is wat ruimer regionaal verkeer. Onze chauffeurs vertrekken de hele week. Ze moeten zich naar de werven begeven waar gekapt wordt of waar het hout op lengte en diameter gesorteerd wordt om aan de zagerijen geleverd te worden. Wat het vervoer met onze huiftrailers betreft, dat realiseren wij in onderaanneming voor Garsou-Angenot in Thimister. Wij vervoeren alle soorten goederen in groepage, voornamelijk tussen België en Frankrijk. »

De roep van Scania

Zes van de zeven trekkers van Toumatra zijn van Scania. De jongste aanwinst van enkele weken geleden bevestigt nog maar eens de trouw aan het merk. Die R580 6×4 vervangt een oudere Scania en vervoegt in het wagenpark een andere R580 en twee R620. Het is één van de vier trekkers die ingezet worden voor de activiteiten in de houtsector. Voor de groepage heeft de onderneming nog drie voertuigen, waaronder twee Scania 4×2 met 520 pk.

« Sinds 2014 is er elk jaar een nieuwe Scania in de vloot gekomen om een oudere te vervangen. Dat verklaart waarom de oudste van het merk nog maar pas 3 jaar en 8 maanden oud is. Vroeger verving ik de trekkers om de zeven jaar. Daarna zijn we overgestapt op zes jaar en de jongste twee heb ik verkocht na vijf jaar. De vervanging van de laatste was overigens niet voorzien, maar dankzij een bijzonder aantrekkelijk aanbod heb ik toch besloten hem te vervangen. »

Teleurgesteld door een ander merk is Philippe Toussaint beginnen aankloppen bij Scania in 1998. De vonk sloeg direct over en de transporteur blijkt nu een echte getrouwe van de trekkers met de griffioen.

« Ik zou zelfs vroeger met Scania begonnen zijn, maar de dichtstbijzijnde werkplaats was Eupen, wat niet onmiddellijk op onze routes ligt. Toen het Scantec centrum van Kaiserbaracke (Amblève) werd geopend, was het de normaalste zaak dat ik daar ging aankloppen. »

De rust van een servicecontract

Alle Scania trekkers van Toumatra zijn gedekt door een onderhoud- en reparatiecontract. Philippe Toussaint is van mening dat zijn vloot te klein is om er een eigen garage op na te houden en een voltijds mecanicien.

« De meeste tussenkomsten van Scantec nemen slechts een paar uren in beslag, wat het mogelijk maakt er perfect rekening mee te houden in onze planning. Indien de voertuigen langer moeten geïmmobiliseerd blijven dan zorgt Scantec er voor dat het op een zaterdag kan gebeuren, zodat onze werkdagen niet in het gedrang komen. Wat de servicecontracten betreft, zou ik aanvankelijk niet gekozen hebben voor zo’n contract. Maar uiteindelijk is het een betere zaak om mijn kosten onder controle te houden en dus ben ik toch op contracten overgestapt. Hierdoor ken ik nu met een maximale zekerheid de kostprijs van elk voertuig.»

Gelukkig met zijn vernieuwde vloot en tevreden over de omvang van zijn bedrijf overweegt Philippe Toussaint geen nieuwe aankopen in de onmiddellijke toekomst.

« Het is nu 30 jaar dat ik in het hout zit en ik ben niet van plan om uit te breiden of te veranderen. Anderzijds zit mijn zoon van 23 ondertussen al achter het stuur van één van mijn vrachtwagens. Op het moment dat ik hem de fakkel doorgeef kan hij rekenen op al mijn steun en ervaring.”


« »


Comments zijn gesloten.