Spring naar content

Ministers Wathelet en Milquet hebben het Koninklijk Besluit, dat proefproject toelaat om met  LZV’s te rijden, in het Belgische staatsblad laten verschijnen. De proefprojecten moeten beschikken over een vergunning van de minister of een gemachtigde ambtenaar. Vergunningen zijn twee jaar geldig en kunnen slechts één maal worden vernieuwd. Na een ongeval kan een vergunning worden ingetrokken. We pikken er de meest opvallende bepalingen uit:

Chauffeurs moeten minimaal 5 jaar over een C/E rijbewijs beschikken om met een LZV te mogen rijden. LZV’s mogen niet rijden bij ijzel en sneeuw of als de zichtbaarheid minder dan 200 m bedraagt. Als een bestuurder deze omstandigheden onderweg tegenkomt, moet hij onmiddellijk stoppen. Ze mogen ook geen voertuigen inhalen die sneller rijden dan 50 km/u (alleen landbouwvoertuigen dus). Als er buiten het testtraject moet worden gereden, moet de bestuurder de LZV opsplitsen in kleinere voertuigen.Het gebruik van de cruise control is verboden behalve als het over een intelligente cruise control gaat.

De voertuigen mogen maximaal 25,25 m lang zijn en 60 ton wegen. De motor moet minimaal 5 kW/ton kracht leveren. Een sleep mag maximaal twee draaipunten hebben. Er mogen maximaal 3 20 voetcontainers meegenomen worden. 45 voeters zijn verboden. Achteraan moet een bord zitten met “LET OP : 25,25 meter.” Trekker moet beschikken over een boordcomputer, die toelaat het brandstofverbruik tot 1/10de liter nauwkeurig te meten.

Scroll naar boven