Spring naar content

DAF 2600 vierde jubileum op de BedrijfsautoRAI 2012

De DAF 2600 keerde vijftig jaar na zijn introductie terug op de BedrijfsautoRAI. De truck, die bekend stond om zijn ongeëvenaarde chauffeurscomfort, werd er in 1962 voor het eerst gepresenteerd.  De DAF 2600 was op de 45ste Vrachtauto RAI in 1962 de ‘star of the show’. De truck, uitgerust met een 11,1 liter, 6 cilinder dieselmotor met maximum vermogen van 220 pk, betekende een revolutie op het gebied van chauffeurscomfort en werd beschouwd als de nieuwe standaard voor het internationale transport. De kubusvormige cabine bood de chauffeur maximale ruimte en leefcomfort. Daarnaast had de 2600 een opmerkelijk groot glasoppervlak voor een voortreffelijk zicht rondom. De chauffeur beschikte over luxueuze, verende en instelbare stoelen waarbij de bijrijderstoel verstelbaar was tot ligstoel. Het dashboard was zeer overzichtelijk en voor een optimaal chauffeurscomfort waren verwarming en ventilatie van hoogstaande kwaliteit.

Slaapcomfort

De DAF 2600 was als één van de eerste trucks in zijn klasse ook leverbaar met een slaapcabine. De twee bedden, waarvan het bovenste bed tegen de achterwand omhoog geklapt kon worden, gaven de chauffeur en bijrijder een voor die tijd ongekend slaapcomfort. Hierdoor werd het voertuig de logische keuze voor transport over lange afstanden. De DAF 2600 was toonaangevend op het gebied van chauffeurscomfort, zoals de DAF XF105 dat vandaag de dag is. Van de DAF 2600 zijn tot 1974 ruim 15.000 exemplaren geproduceerd. De trekker die op de BedrijfsautoRAI wordt tentoongesteld, maakt deel uit van de collectie van het DAF Museum in Eindhoven.

Scroll naar boven