Spring naar content

Twee spitsstroken bij op de autosnelwegen in Vlaanderen.

De volgende jaren komen er twee spitsstroken bij op de autosnelwegen in Vlaanderen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits na een haalbaarheidsstudie beslist. De nieuwe spitsstroken komen op de E19 van Antwerpen-Noord tot St.-Job-in-‘t-Goor en op de E40 van Sterrebeek tot Holsbeek. Intussen blijkt dat de eerste spitsstrook in Vlaanderen langs de E313 tussen de Antwerpse ring en Ranst het gewenste effect heeft. Het aantal voertuigverliesuren op de buitenring is met 25 procent gedaald. In het najaar van 2011 werd de eerste spitsstrook op de E313 tussen de Antwerpse ring (R1) en Ranst richting Luik in gebruik genomen. Deze spitsstrook is de pechstrook die op weekdagen open is voor het verkeer tussen 15u en 20u. In het najaar van 2011 werd de eerste spitsstrook op de E313 tussen de Antwerpse ring (R1) en Ranst richting Luik in gebruik genomen. Deze spitsstrook is de pechstrook die op weekdagen open is voor het verkeer tussen 15u en 20u.

Globaal gezien is het verkeer op de autosnelwegen in Vlaanderen in 2011 licht toegenomen, met 1,8 procent. Dat blijkt uit het tweede Verkeersindicatorenrapport, opgemaakt door het Vlaams Verkeerscentrum. Op werkdagen buiten de schoolvakanties bedraagt de toename voor het globale snelwegennet: +1,6% voor het niet-vrachtverkeer en +2,6% voor het vrachtverkeer dat geeft +1,8% in totaal De stijgende trend doet zich voor op nagenoeg alle snelwegen en is vooral geconcentreerd in het voor- en najaar 2011.De files tijdens de ochtendspits blijven in 2011, net zoals in 2010, zwaarder dan de files tijdens de avondspits. De 10 langste files in 2011 deden zich allemaal voor tijdens de ochtendspits en worden gekenmerkt door regendagen met uitzonderlijk veel verkeersongevallen.

Meer nieuws hierover in de volgende editie van Transporama.

Scroll naar boven