Spring naar content

Renault euro 6

 

 

 

 

 

Renault Trucks presenteert op de IAA in Hannover motoren die conform de Euro VI norm zijn. Deze zullen worden gebruikt in voertuigen zodra dit verplicht wordt in januari 2014. De nieuwe Euro VI motoren van Renault Trucks met aanzienlijk lager schadelijke emissies staan voor een hoog prestatieniveau, betrouwbaarheid en een laag verbruik. Renault Trucks heeft, om conform te zijn met de nieuwe norm, gebruik gemaakt van verschillende technologieën en daaruit de meest efficiënte technologie gekozen in functie van de motoromvang en het gebruik. De doelstelling is veelzijdig: motoren leveren die conform de Euro VI norm zijn, met prestaties op het vlak van verbruik, betrouwbaarheid en onderhoud die op hetzelfde niveau zitten of beter zijn dan die van de Euro V motoren.

Voor de topklasse stelt Renault Trucks een nieuwe zescilindermotor van 11 liter voor die de naam DTI 11 krijgt. Hij zal beschikbaar zijn in drie verschillende vermogens: 380 pk (1.800 Nm), 430 pk (2.050 Nm) en 460 pk (2.200 Nm). Deze nieuwe motor mag dan wel de architectuur van de Euro V motor overnemen, maar zijn injectiesysteem en uitlaatgasreinigingssystemen zijn nieuw. De injectie gebeurt op basis van een common railsysteem. Dit heeft als grote voordeel dat het met grote precisie en onder hoge druk kan inspuiten, zelfs bij een laag toerental.

Voor het middensegment heeft Renault Trucks een viercilindermotor met 5 liter inhoud ontwikkeld, genaamd DTI 5. Hij zal beschikbaar zijn in 210 pk (800 Nm) en 240 pk (900 Nm). Er is ook nog een DTI 8, een zescilindermotor in lijn met 8 liter cilinderinhoud. Hij zal beschikbaar zijn in 250 pk (950 Nm), 280 pk (1.050 Nm) en 320 pk (1.200 Nm).

De Euro VI motoren van 5 en 8 liter zijn uitgerust met een EGR-systeem. Deze recycleert een deel van de uitlaatgassen tijdens de verbranding en vermindert de stikstofoxiden (NOx) die worden geproduceerd door de motor. De resterende NOx wordt dan verwijderd door de katalyse in het SCR-systeem. Tot slot zorgt het roetfilter ervoor dat het heel lage uitstootgehalte dat door de nieuwe norm wordt opgelegd, wordt gehaald. Bovendien is deze motor uitgerust met een injectiesysteem van het type common rail, met een maximale druk van 2.000 bar. Dankzij de flexibiliteit die wordt geboden door de meervoudige inspuiting (tot 5 inspuitingen per cyclus) leveren deze motoren topprestaties op het vlak van verbruik, geluid en vermogen.

 

 

Scroll naar boven