Spring naar content

FEBIAC betuigt steun aan alle betrokkenen bij Ford

Het is een zwarte dag voor de autosector in België en voor Ford in het bijzonder. FEBIAC, als vertegenwoordiger van de automerken in ons land, wil eerst en vooral steun en medevoelen betuigen aan de vele duizenden gezinnen die bij of via Ford Genk aan de kost komen. Naar hen gaan onze eerste gedachten.

De beslissing tot sluiting die vandaag werd aangekondigd, komt ook voor ons als pijnlijk nieuws en is een klap voor het industrieel beleid in ons land. Natuurlijk spelen vele facetten een rol in deze beslissing: de financiële situatie van Ford, de recessie in Europa met terugvallende verkopen en de structurele overcapaciteit aan productie. Maar er is meer.

Zoals ook het VBO, Agoria en VOKA stellen, ondervindt ons land nadeel van zijn kleine markt en van de hoge loon- en energiekosten. Dit ondanks de vele inspanningen die van beide zijden gebeurd zijn op het vlak van loonkost. De fluctuerende vraag op de automarkt vereist blijvende inspanningen op het vlak van flexibiliteit. Voorts toont ons land – niettegenstaande de vele reële inspanningen die van overheidswege zijn gebeurd in de ondersteuning van Ford Genk en van de automontage in het algemeen – weinig positieve belangstelling voor het product auto. FEBIAC wil ook wijzen op de zware onderwaardering van technische beroepen en –opleidingen in onze onderwijscultuur. Ook dat eist zijn tol voor het investeringsklimaat en voor de industrie in het algemeen.

Daarom zal FEBIAC, samen met alle andere betrokken federaties en instanties, meer dan ooit werken aan een toekomst voor de automobiel in ons land. Bedrijven als Audi Brussel, Volvo Cars en Volvo Trucks, Daf Trucks, maar ook gespecialiseerde constructeurs zoals Van Hool tonen dat het kan. De sector van de autodistributie (garagesector) in ons land is dringend op zoek naar technisch ervaren werkkrachten. Hopelijk kan dat voor een stukje een uitweg bieden bij het nakende jobverlies bij Ford Genk en haar toeleveranciers.

Scroll naar boven