Spring naar content

Van Hool levert in Aberdeen grootste vloot van brandstofcelbussen in Europa

Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen, heeft contracten afgesloten voor de levering van 22 brandstofcelbussen van het type A330FC. Het grootste contract betreft de levering van 10 brandstofcelbussen aan Aberdeen in Schotland. Heel recent werden ook bestellingen genoteerd vanuit de provincie Liguria (San Remo) in Italië voor 5 stuks en Nordrhein-Westfalen (Keulen, Hürth) in Duitsland voor 2 stuks. In januari van dit jaar bestelde De Lijn, met de steun van de Vlaamse regering 5 stuks. De bestellingen kaderen in twee Europese demonstratie projecten, in vier EU-lidstaten. Brandstofcelbussen zijn vandaag de meest milieuvriendelijke voertuigen voor openbaar transport: ze hebben geen emissies (totale afwezigheid van schadelijke uitstoot en CO2) en een sterk verminderd geluidsniveau. Met de bestelling van 10 brandstofcelbussen voor Aberdeen werpt Schotland zich op als de belangrijkste pool voor toepassing van waterstofbussen in Europa. Voor Van Hool wordt Aberdeen tevens de belangrijkste afnemer in dit segment. De 5 bussen van De Lijn zullen ingezet worden op lijn 650 Kapellen-Merksem-Luchtbal in Antwerpen. De bussen van De Lijn tanken bij Solvay die, ingevolge haar industriële productie in de haven van Antwerpen, de overvloedige restwaterstof kan omzetten in enerzijds elektriciteit (1MW eenheid) voor eigen behoefte, en anderzijds kan gebruiken om de bussen van De Lijn te bevoorraden. Dankzij de hybride aandrijving (brandstofcel en batterijen) zullen de bussen, met een tankinhoud van 40 kg waterstof aan boord, een volledige dagtaak van de geplande 300 km kunnen uitvoeren bij De Lijn. De Van Hool brandstofcelbussen zijn 13m lang en hebben drie assen. De bus telt 37tot 42 zitplaatsen. De brandstofcellen vormen samen met de lithium batterijen en de elektromotoren, de basis van de aandrijving. De aandrijving van de bus is hybride elektrisch. Enerzijds wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot, en anderzijds zorgen de batterijen voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. Dankzij deze hybride aandrijving en het hergebruik van de remenergie is het waterstofverbruik beperkt tot ongeveer 40 kg per bus per dag.

Scroll naar boven