Spring naar content

DAF Trucks kondigt een compleet nieuwe generatie motoren aan met een slagvolume van 10,8 liter en vermogens van 290 tot 440 pk. De nieuwe state-of-the-art PACCAR MX-11-motor onderscheidt zich door compacte afmetingen, optimale brandstofefficiency en een laag gewicht en geluidsniveau, in combinatie met uitstekende prestaties en maximale betrouwbaarheid. De nieuwe PACCAR MX-11-motor, ontwikkeld en gebouwd door DAF Trucks in Eindhoven, gaat in het najaar van 2013 in productie en wordt leverbaar in de nieuwe DAF Euro 6 CF- en XF-series. “De nieuwe PACCAR MX-11-motor past volledig binnen de trend naar het realiseren van hoge rendementen met kleinere slagvolumes”, aldus Ron Borsboom, lid van de Raad van Bestuur van DAF Trucks en verantwoordelijk voor Productontwikkeling. “11 liter is het meest ideale slagvolume om binnen de Euro 6-wetgeving, met de betrouwbare single-stage turbotechnologie vermogens van 290 tot 440 pk te realiseren. Bij de ontwikkeling van de PACCAR MX-11-motor zijn we met een leeg vel papier begonnen met hoge prestaties, een laag eigen gewicht en een gunstig brandstofverbruik als belangrijkste uitgangspunten, naast uiteraard een maximale betrouwbaarheid en levensduur en een optimale voertuigbeschikbaarheid. De nieuwe PACCAR MX-11-motor kent service-intervallen tot 125.000 kilometer.”

De nieuwe 10,8 liter Euro 6 PACCAR MX-11-motor gaat na de zomer van 2013 in serieproductie in maar liefst vijf verschillende vermogens, verdeeld over twee inzetgebieden. De versies met 210 kW/290 pk, 240 kW/330 pk, 271 kW/370 pk met maximale koppels van achtereenvolgens 1.200, 1.400 en 1.600 Nm (bij 1000 – 1.650 t/min) lenen zich bij uitstek voor toepassing in stedelijke, regionale en nationale distributie. Voor zwaardere inzet zijn er versies beschikbaar met 291 kW/400 pk en 320 kW/440 pk en maximale koppels van respectievelijk 1.900 en 2.100 Nm (bij 1.000 – 1.450 t/min.).

Scroll naar boven