Spring naar content

EU-richtlijn wordt aangepast

Ondervoorzitter en EU commissaris  voor transport Siim Kallas heeft de Europese richtlijn 96/53 herzien. Sinds 1996 zijn er immers grote technologische stappen gezet. Langs de andere kant zijn ook de eisen van het wegvervoer en de logistiek veranderd. De aanpassing van de richtlijn is an sich niet spectaculair, maar ze laat ondermeer aerodynamische aanpassingen aan vrachtwagens toe. Die worden meer en meer noodzakelijk door de invoering van euro 6 motoren en de grotere volumes koellucht die daarvoor nodig zijn. Een beter gestroomlijnde truck, met een stompe torpedoneus, is ook zuiniger door de lagere Cd-waarde. Verder is de wagen ietwat veiliger, omdat de neus als bijkomende kreukelzone kan worden gebruikt.

Veel meer aerodynamische winst is te behalen aan de achterzijde van de trailer of de opbouw van een bakwagen. Mercedes-Benz toonde al tijdens de vorige IAA dat hier heel wat verbruikswinst te behalen valt. Het merk gaf in de wandelgangen van de IAA toe dat er voor de herziening van richtlijn 96/53 gelobbyd is.

Scroll naar boven