Spring naar content

10 Renault Premiums voor Ewals Intermodal

Renault Trucks dealer Garage Bielen uit Heusden-Zolder leverde tien Renault Premiums aan het Genkse transportbedrijf Ewals Intermodal. De trekkers worden ingezet om de laadeenheden van op de trein tot bij de klant te brengen en vice versa. Ewals Intermodal koos voor de Renault Premium Distribution 430 omwille van zijn gunstig leeggewicht en zijn lage verbruikscijfers. Ewals Intermodal is in juni 2011 opgericht als zelfstandige entiteit vanuit Ewals Cargo Care. Maar het bedrijf begon al in 1986 met het inrichten van huis-tot-huis intermodale oplossingen. In 1991 startte huidig CEO Luc Driessen het eerste intermodale kantoor in Genk. Door de liberalisering van het spoor werd het mogelijk om treinen in eigen beheer op te starten. Ewals Intermodal was in 1999 de eerste Belgische vervoerder die hierop inspeelde door een eigen bloktrein op te starten tussen Genk (België) en Novara (Italië). In de jaren die daarna volgden, kende Ewals Intermodal een expansieve groei, met ondermeer de opstart van bloktreinen vanaf Duisburg (Duitsland) naar Novara en later ook Antwerpen naar Novara . Ewals Intermodal biedt geïntegreerde deur-tot-deur spooroplossingen aan op de corridor Italië – Zwitserland – Ruhr – Benelux – UK. ‘Wij zijn een pionier in het intermodale transport per spoor’, zegt CEO Luc Driessen. ‘Iedere week organiseren we 40 treinen in eigen beheer: 40.000.000 tonkilometer of wekelijks 1.600 vrachtwagens die van de weg worden gehaald.’ Wij maken hiervoor gebruik van drie terminals in het Noorden – Genk, Antwerpen en Duisburg en vier terminals in Italië – Novara, Cervignano, Domodossola en Ferentino. Iedere week hebben we zeven rondritten van Genk naar Novara, vijf rondritten van Antwerpen naar Novara en vier rondritten van Duisburg naar Novara. Daarnaast hebben we wekelijkse treinen tussen Domodossola – Cervignano en Novara – Ferentino.’ ‘Tot voor enkele maanden lieten we het voor- en natransport van onze laadeenheden volledig over aan onderaannemers’, zegt Luc Driessen. ‘Maar recentelijk richtten we twee eigen truckingbedrijven op om deze transporten te organiseren. We bestelden net tien Renault Premiums bij garage Bielen. Deze wagens hebben een hoge cabine zodat de chauffeurs meer comfort hebben. Er is ook slaapaccommodatie voorzien in de trekkers.’ De wagens zijn geleverd met een all-in Excellence onderhoudscontract. Ewals Intermodal heeft ook de Optifuel Infomax sofware van Renault Trucks zodat het bedrijf zelf de rijstijl van zijn chauffeurs kan analyseren en bijsturen. Die software laat onder meer toe om te zien of de chauffeur de geautomatiseerde Optidriver+-versnellingsbak en de motorrem op de juiste manier gebruikt.

Scroll naar boven