Spring naar content

DAF levert demovloot af aan Belgische concessiehouders

DAF Trucks leverde op woensdag 8 mei de Euro 6 XF demovoertuigen af aan de Belgische concessiehouders. De nieuwe Euro 6 XF heeft een volledig nieuw chassis, een nieuwe aandrijflijn met nieuwe Euro 6 PACCAR MX-motoren, een nieuw exterieurdesign en een groot aantal vernieuwingen in het interieur. De aflevering van de demovoertuigen aan de Belgische concessiehouders vond plaats bij DAF’s cabine- en assenfabriek in Westerlo.
De sleutels van de demotrucks werden overhandigd door Richard Zink, lid van de Board of Management van DAF Trucks N.V. en verantwoordelijk voor Operations aan Marty van den Dungen, Managing Director DAF Trucks België. Richard Zink: “De nieuwe DAF XF is ontwikkeld voor de Euro 6-emissie-eisen die op 1 januari 2014 in de Europese Unie van kracht worden. Maximale transportefficiency was het belangrijkste ontwikkelingscriterium, resulterend in toonaangevend lage operationele kosten, een laag gewicht en maximale voertuigbeschikbaarheid. Het is de beste XF ooit voor zowel vervoerder als chauffeur.” Van den Dungen voegt toe: “De nieuwe XF is begin april in productie gegaan en bouwt voort op de uitstekende reputatie van de XF105 Euro 5 ATe. De nieuwe XF voor Euro 6 zal een belangrijke rol spelen in de verdere groei van DAF in België waar we in 2012 voor het derde opeenvolgende jaar marktleider waren in de klasse boven de 16 ton. Daarbij speelde uiteraard ook het professionele netwerk van 18 concessiehouders een belangrijke rol.”
DAF nam in 1966 de productiefaciliteiten in België in gebruik. Gestart werd met de fabricage van cabines en in 1971 werd daar de productie van assen aan toegevoegd. DAF Vlaanderen produceert vandaag de dag in Westerlo de cabines en assen voor de populaire CF- en XF-modellen. In beide fabrieken zijn grote investeringen gedaan om naast de cabines en assen voor Euro 5-trucks, ook die voor de nieuwe generatie Euro 6- voertuigen te kunnen produceren. Hiervoor zijn nieuwe machines geïnstalleerd, productieprocessen opnieuw ingericht en montagelijnen geoptimaliseerd. In de cabinefabriek zijn tientallen lasrobots in gebruik genomen en in de trimming, waar de cabines worden voorzien van onder andere het interieur, zijn ruim honderd werkstations aangepast. Ook in de assenfabriek zijn diverse nieuwe installaties geplaatst, onder andere met het oog op de productie van een nieuwe achteras, die speciaal voor de Euro-6-modellen werd ontwikkeld.
De ontwikkeling van het nieuwe Euro 6-productenprogramma en de aanpassingen van de productieprocessen staan voor het grootste project in de 85-jarige historie van DAF. Er is een investering mee gemoeid van zo’n 1 miljard euro, waarbij vele tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd zijn in DAF’s assen- en cabinefabriek in Westerlo, die daarmee tot de modernste in zijn soort behoort.

Scroll naar boven