Spring naar content

Fluxys LNG kiest opnieuw voor Renault Trucks

Fluxys LNG is de eigenaar en operator van de LNG-terminal in Zeebrugge, de toegangspoort voor de levering van LNG in Noordwest-Europa. Vloeibaar aardgas (Liquid Natural Gas of LNG) dat schepen op de terminal komen lossen, wordt weer gasvormig gemaakt en krijgt een waaier van bestemmingen. Het wordt verbruikt op de Belgische markt, verhandeld op Hub Zeebrugge of vervoerd naar andere eindverbruikersmarkten in alle richtingen: het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg, Frankrijk en Zuid-Europa. Om de veiligheid op de terminal te verzekeren heeft Fluxys LNG ook een eigen veiligheidsafdeling met twee brandweerwagens. Eén daarvan wordt nu na een kwart eeuw vervangen door een nieuw voertuig en dat is er opnieuw één van Renault Trucks. ‘We hebben altijd al brandweerwagens gehad op basis van een Renault chassis’, zegt Peter Gilbert van de veiligheidsafdeling op de LNG-terminal. ‘En we zijn daar zeer tevreden over, zeker ook over de service van dealer Vansteeland die het voertuig leverde. Bij de levering is verkoper Danny Desmet hier een hele week alle finesses van de nieuwe wagen komen uitleggen.’ De nieuwe brandweerwagen is gebouwd op basis van een Renault Premium Lander 380 6×4 met de geautomatiseerde Optidriver+ versnellingsbak. Ook het vorige voertuig was al voorzien van een automatische versnellingsbak omdat die bij een interventie veel makkelijker rijdt. Met een koppel van 1900 Nm vanaf 950 toeren per minuut is de Renault Premium Lander ook een heel soepel voertuig. De ombouw van de Premium Lander tot brandweerwagen gebeurde door Fire Technics in Oostende. Zo heeft de Premium Lander een poedertank van 5 ton, ter vergelijking: een poederblusser in een vrachtwagen weegt 3 kilo. Tussen de tank en de cabine is een kast gemonteerd waarin zich al het interventiemateriaal bevindt. De oude interventiewagen heeft zo’n 25.000 kilometer op de teller staan en dat na 25 jaar. Ook voor de nieuwe verwacht de interventieploeg een gelijkaardig aantal kilometer. ‘We rijden zo’n 1.000 kilometer per jaar’, zegt Peter Gilbert. ‘Dat zijn de kilometers die we doen tijdens de oefeningen. De vorige wagen heeft op die kwart eeuw nooit moeten blussen en we willen dat uiteraard ook zo houden.’

Scroll naar boven