Spring naar content

DAF introduceert Euro 6 LF en CF Construction

Het eerste wat opvalt aan de nieuwe CF Construction-modellen is het kenmerkende design. Dat straalt kracht uit, mede dankzij de specifieke, zwarte grille met grote louvres en de volledig nieuw ontwikkelde bumper, die uiteraard in gegalvaniseerd staal is uitgevoerd voor maximale robuustheid. Om diezelfde reden zijn de glazen van de fraaie koplampen uitgevoerd in onbreekbaar Lexan en wordt onder de bumper standaard een 3 millimeter-dikke stalen plaat gemonteerd ter bescherming van de radiator. Deze beschermingsplaat kan een last van 4 ton weerstaan en het onderste gedeelte laat zich praktisch uitklappen tot ruime opstap. De bumper van de nieuwe DAF CF Construction is leverbaar met geïntegreerde mistlampen en ‘cornering lights’ en bestaat uit drie delen, die afzonderlijk te vervangen zijn met het oog op zo laag mogelijke operationele kosten. De stevige bumper is bovendien hoog opgehangen, waardoor een grote oploophoek van 25o ontstaat. In combinatie met een bodemvrijheid van 40 cm – mede dankzij de toepassing van ‘rechte’ voorassen – leidt dit tot uitstekende eigenschappen op onverharde wegen. Ook een hoog chauffeurscomfort en maximale gebruiksvriendelijkheid waren belangrijke eisen die DAF stelde bij de ontwikkeling van de nieuwe CF Construction. De nieuwe DAF CF Construction wordt geleverd als drie-assige 6×4 bakwagen met 8 of 9 tons vooras en 19, 21 of 26 tons tandem, waardoor het voertuig zich uitstekend leent voor toepassing in het bouwsegment en de houtindustrie. Als drie-assige 6×4 trekker is de CF Construction bij uitstek geschikt voor inzet binnen het speciaal transport of voor het vervoer van bomen of heipalen. De 8×4 bakwagen-variant is de ideale basis voor een kipper of betonmixer. Met twee gestuurde 7,5, 8 dan wel 9 tons voorassen, in combinatie met een 19, 21 of 26 tons tandem, biedt deze een hoog technisch GVW van 32 tot zo’n 44 ton. In alle gevallen wordt gebruik gemaakt van DAF’s bekende dubbel aangedreven, acht-stangen-tandem, dat zich onderscheidt door een hoge rolstabiliteit en een grote pendelweg (270 mm) voor een hoge terreinvaardigheid. Ook van de populaire LF introduceert DAF een Construction-uitvoering. Het design van dit 19 tons bouwvoertuig deelt kenmerken met de grotere CF Construction, zoals de zwarte grille met grotere louvres en de specifieke bumper, die hoger geplaatst is en waardoor een oploophoek van meer dan 25o ontstaat, alsmede een grotere bodemvrijheid (32 cm).  Daarnaast heeft ook de LF Construction specifieke opstaptredes, alsmede een 3 millimeter-dikke plaat onder de bumper ter bescherming van de radiator. De LF Construction is leverbaar met de 6,7 liter PACCAR PX-7-motor met vermogens van 164 kW (220 pk) tot 231 kW (310 pk). Uiteraard profiteert ook de nieuwe LF Construction van de vele unieke kwaliteiten waardoor de LF zo hoog staat aangeschreven. De DAF LF heeft de kleinste draaicirkel in zijn klasse voor een maximale wendbaarheid en een laag eigen gewicht voor een hoog laadvermogen.

Scroll naar boven