Spring naar content

Tweede leven voor Meusburger semi-diepladers bij Mammoet Road Cargo

Twee Meusburger semi-diepladers van bouwjaar 2003 beginnen na een revisie aan een tweede leven bij speciaal-transportbedrijf Mammoet Road Cargo. “Deze opleggers zijn zo degelijk dat ze nog zeker tien jaar meekunnen,” zegt directeur en mede- aandeelhouder Loek Oostvogels van het bedrijf. Het gaat om vier-assige semi-diepladers die worden gebruikt voor exceptioneel transport van goederen die moeten worden afgedekt. Denk daarbij aan silo’s, graafmachines en delen van schepen en windmolens. De revisie bestond uit het spuiten van het frame, vervangen van enkele mechanische delen en het vervangen van zeilen. De Meusburgers van het type MPG-4 beschikken over een schuifoverkapping die kan worden verbreed voor ladingen tot 3500 mm breedte. Grote objecten zijn dus helemaal afgeschermd. Laden en lossen kan vanaf de zijkanten, via de bovenkant en via de achterkant. Het achterportaal is namelijk verbreedbaar voor het doorlaten van brede objecten, en de bovenbalk van dit achterportaal schuift met het te openen dak mee naar voren. Meusburger fabriceert de zeilen in eigen fabriek. De MPG-4’s van Mammoet Road Cargo hebben een gvw van 46 ton en een laadvermogen van 35,5 ton. De luchtgeveerde 7 tons assen maken een rijhoogte van slechts 80 cm mogelijk, hetgeen uiteraard ten goede komt aan de maximale laadhoogte. Naar de nieuwe richtlijnen van de banden en wetgever mag het gvw van dit type oplegger nu zelfs op 48,4 ton worden bepaald. Met de nieuwe generatie banden is een aslast tot 7,6 ton toegestaan (bij 80 km/h zelfs tot 8,0 ton) in plaats van de bij Mammoet toegepaste 7,0 ton. Het laadvermogen stijgt in dat geval tot 37.900 kg. Bij een snelheidsbeperking tot 80 km/h wordt het gvw 50 ton en het laadvermogen 39,5 ton.

Scroll naar boven