Spring naar content

Eerste MAN Euro 6 wide spread primeur in Venray

MAN pakt flink uit op de Carrosserie Vakdagen in Venray (12-14 november). Niet alleen toont MAN hier alle MAN Euro 6-voertuigen, er is ook een heuse primeur: de eerste MAN Euro 6 met een wide spread-tandemstel, een door Wierda Voertuig Techniek (WVT) ontwikkelde MAN TGS 33.440 6×6 WS. Het in het Friese Joure gevestigde bedrijf is als Wierda Bedrijfswagens ook MAN-dealer. De divisie WVT heeft zich onder andere gespecialiseerd in het ontwikkelen van wide spread-tandemstellen om een hoger laadgewicht mogelijk te maken zonder dat het eigen gewicht van de vrachtauto toeneemt.  MAN heeft op de Carrosserie Vakdagen in Venray met zijn complete truckgamma sowieso al een voorsprong op menig ander merk, doordat het hele programma met Euro 6-motoren leverbaar is. Van de MAN TGL voor distributiewerk tot aan de MAN TGX voor het langeafstandsvervoer, maar ook de bouwvoertuigen beantwoorden aan deze emissienorm, onder meer de primeur in Venray: de eerste MAN Euro 6 met een wide spread-tandemstel. Door de 181 centimeter grote afstand tussen de achterassen is een hoger laadgewicht mogelijk. Samen met de zwaardere 10-tons vooras bedraagt de winst voor het netto laadvermogen maar liefst 5.000 kg, zonder dat het eigen gewicht van de MAN TGS is toegenomen. Het maximaal toelaatbare totaalgewicht is daardoor gestegen van 28 naar 33 ton GVW.  De achterste as van de MAN TGS 33.440 is bovendien elektro-hydraulisch gestuurd, waardoor een zeer korte draaicirkel mogelijk is. Ook heeft WVT hydraulische vering toegepast met een waterpasregeling. De MAN Tipmatic-versnellingsbak is voorzien van terreinsoftware voor optimale prestaties en tractie op onverharde ondergrond. Verder is de auto voorzien van een verlengde M-cabine.  De MAN TGS 33.440 is door zijn hoge laadvermogen en door zijn technische aanpassingen multifunctioneel inzetbaar. Hij is bijvoorbeeld uitermate geschikt als kipper met laadkraan.
Op de MAN-stand in Venray valt dit speciale voertuig goed op. Hij is op bokken geplaatst en staat daardoor een meter van de grond, waardoor het onderstel ook goed van onderen is te bekijken.

Scroll naar boven