Spring naar content

Rotra Groep zet in op gebruik van trekkers op aardgas in België

Na een succesvolle implementatie in Nederland zal Rotra een onderzoek starten om ook LNG als brandstof in te gaan zetten bij haar dochterondernemingen Gillemot Transport NV en Trabelint NV in België. LNG wordt in gekoelde vorm opgeslagen en voldoet als alternatieve brandstof aan strenge milieueisen (EEV) en kent derhalve geen beperkingen. LNG als brandstof verbrandt schoner dan diesel: aanzienlijk minder uitstoot van fijnstof en CO2. Bovendien zijn de nieuwe trekkers stiller dan een conventionele dieseltruck; de LNG truck is PIEK QuietTruck gecertificeerd voor stille distributie buiten venstertijden. Hiermee wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de reductie van geluidsoverlast in met name binnensteden. Hiermee zet Rotra een nieuwe stap in de verduurzaming van haar activiteiten.

Rotra nam afgelopen februari 5 trekkers op LNG in gebruik. De trekkers op LNG worden ingezet voor Rotra’s distributieactiviteiten in de Benelux. Rotra zal dit jaar naar verwachting meer dan 500.000 km afleggen op LNG. Het gebruik van trekkers op LNG is voortgekomen uit een grondige studie en opgedane praktijkervaringen zoals het rijden met trekkers op Ethanol en CNG. Afgelopen week werd de infrastructuur voor LNG binnen Nederland versterkt met de opening van een LNG vulstation in Duiven, in de nabijheid van Rotra’s hoofdvestiging in Doesburg.

LNG (Liquefied Natural Gas) is de vloeibare vorm van CNG (Compressed Natural Gas) en kent als voordeel dat deze in gekoelde vorm wordt opgeslagen. Hierdoor kan aanzienlijk meer brandstof worden meegevoerd waarmee de actieradius van de trekker toeneemt tot ca. 750km. Het Scania P310 trekkerchassis is in basis geschikt voor CNG (Compressed Natural Gas) of biogas. Scania Nederland heeft de trekker binnen haar eigen netwerk omgebouwd naar LNG. Hiervoor is een 415 liter RVS tank aan het chassis gemonteerd die geschikt is voor de opslag van LNG. Aangezien LNG alleen vloeibaar blijft bij lage temperaturen is de tank dubbel geïsoleerd. De trekker heeft een wielbasis van 3550mm. Door deze oplossing hoeft de koppelschotel niet verhoogd te worden. De basis van de 4×2 trekker wordt gevormd door het nieuwste 5-cilinder 9,3-liter motorenplatform dat gebruikt wordt voor de Euro 5 en EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) dieselmotoren.

Scroll naar boven