Spring naar content

DESTIL haalt extra voordeel uit PTV Smartour

Naast het leveren van hoogwaardige producten en service staat maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal in het beleid van DESTIL. Om die reden maakt de gerenommeerde groothandel voor de bouw en industrie al jaren gebruik van PTVs ritplanningssoftware. Met de interface tussen PTV Smartour en TomTom Telematics boekt DESTIL opnieuw winst op het gebied van MVO en service.
Was DESTIL van oudsher vooral actief voor de bouwwereld, sinds begin 2014 vormt ook de industrie een belangrijke afzetmarkt. Alle orders worden vastgelegd in ERP-systeem MS Dynamics AX, dat al een voorselectie voor de ritplanning maakt. Zo worden de pakketzendingen afgesplitst van de opdrachten die DESTIL zelf uitlevert. Aan deze laatste groep kent het ERP-systeem een ritcode toe. “Onze 37 winkels worden elke werkdag bevoorraad in 20 vaste ritten, waarin we ook leveringen aan klanten meenemen”, licht De Beer toe. “Op basis van de postcode van het afleveradres wijst MS Dynamics AX de order toe aan een vaste rit.” Deze tactische planning wordt enkele keren per jaar geoptimaliseerd met behulp van PTV Smartour. Het plansysteem zorgt er bovendien voor dat het groeiende aantal orders probleemloos met dezelfde capaciteit op de planning kan worden afgehandeld. De vaste ritten stuurt het ERP-systeem aan het begin van de avond door naar PTV Smartour. De Beer: “Bestellingen komen binnen tot 19.00 uur. In het daaropvolgende uur wordt met Smartour de planning voor de volgende dag gemaakt.” Dit gebeurt grotendeels automatisch: het plansysteem voegt vanuit de klantlocatietabel logistieke informatie als tijdsvensters en voertuigbeperkingen toe aan de zendingen, optimaliseert de stopvolgorde binnen de vaste ritten en zet ze op het planscherm. “Daarna verschuift de planner naar eigen inzicht nog een aantal stops van de ene rit naar de andere, meestal op de grenzen van de vaste regio’s”, vertelt De Beer. Praktisch daarbij vindt hij dat PTV Smartour elke aanpassing van de planner meteen doorrekent, visualiseert op de kaart en de kosten ervan weergeeft. “Smartour kan ook een voorstel doen welke orders van andere ritten vanuit kostenoogpunt het meest logisch zijn om aan een rit toe te voegen.” Dankzij een interface tussen PTV Smartour en TomTom Telematics worden de ritten vanuit het plansysteem doorgestuurd naar het navigatiesysteem in de auto. “Op zijn TomTom kan de chauffeur de ritlijst opvragen en orders afmelden als hij ermee klaar is”, legt De Beer uit. “Dat scheelt de chauffeur de nodige papieren rompslomp.” Het belangrijkste voordeel van de koppeling tussen beide systemen vindt De Beer dat de planner binnen één omgeving zowel de planning samenstelt als de realisatie ervan volgt. Hij ziet op het planscherm van PTV Smartour waar de auto’s zijn, welke orders de chauffeur al heeft afgehandeld en wat de verwachte aankomsttijd is op alle adressen binnen de rit. Ook krijgt de planner een signaal als een chauffeur ergens te vroeg of te laat aankomt. De actuele informatie vanuit het TomTom navigatiesysteem laat ook zien waar verbeteringen mogelijk zijn in de vaste ritten. “We weten nu waar knelpunten zitten of juist ruimte over is”, zegt De Beer. “Die informatie gebruiken we om de tactische planning verder te optimaliseren. Dat heeft niet alleen een positief effect op de transportkosten, maar ook op onze servicegraad en de CO2-uitstoot.”

Scroll naar boven