Spring naar content

NIEUWE RENAULT MASTER

Na de vernieuwing van de bestelbreak Kangoo vorig jaar en van Trafic enkele dagen geleden, lanceert Renault binnenkort een gefacelifte versie van de grote bestelwagen die in Batilly wordt gebouwd. Nieuwe Master verenigt nieuwe motoren met onuitgegeven technologieën en een hertekend radiatorrooster.

De voornaamste evolutie van Master bevindt zich onder de motorkap. Hij wordt voortaan namelijk aangedreven door een reeks 2.3 dCi-motoren met vermogens van 110 tot 165 pk (tegenover 100 tot 150 pk in het vorige model).

• De versies met 110 en 125 pk verzekeren een aantrekkelijk compromis tussen aankoopprijs en verbruik
• De TwinTurbo-uitvoeringen met 135 en 165 pk winnen van hun kant aan vermogen en zuinigheid. Zo ligt het verbruik van de topversie met 165 pk maar liefst 1,5 l/100 km* lager terwijl hij 15 pk en 10 Nm meer output levert. Concreet daalt het gemiddelde verbruik onder de grens van de 7 l/100 km: 6,9 l/100 km* (180 g/km CO2*) voor de L2H2 met 165 pk.
Wanneer men de ecomodus inschakelt, kan het verbruik bovendien nog eens met 10% verlaagd worden. Dit systeem grijpt in op het motorkoppel, de airconditioning en de verwarming.

Diverse nieuwe comfort- en veiligheidsvoorzieningen maken hun opwachting. Het ESC-systeem van de jongste generatie, met standaard adaptieve belastingcontrole, is gekoppeld aan de vertrekhulp voor hellingen en het systeem Extended Grip. Met deze functie krijgt men meer grip op de weg in moeilijke omstandigheden zoals sneeuw, modder en zand.

Een antislingersysteem voor trailers (gekoppeld aan de optionele trekhaak) wordt eveneens aangeboden. Het systeem remt de wielen af en beperkt het motorkoppel om het voertuig te vertragen tot het slingeren stopt.
Nieuwe Master beschikt op de TwinTurbo-versies over een stuurinrichting met elektrische servopomp om de wendbaarheid van het voertuig te verhogen en de stuurinspanningen van de bestuurder bij lage snelheden te beperken.
De bandenspanningscontrole (op de combi-versies) informeert de bestuurder over elke anomalie (te lage spanning, lekke band, enz.).
Een andere nieuwigheid is de Wide View-spiegel (een optie die verwerkt zit in de zonneklep aan passagierszijde), die een onovertroffen zicht achteruit biedt om de veiligheid te verhogen.

Het nieuwe Master-gamma laat zich nog steeds aanpassen aan alle wensen, met meer dan 350 versies, vier lengtes, drie hoogtes, keuze uit een bestelwagen, combi, platformcabine en chassiscabine en tussen voor- en achterwielaandrijving en nuttige laadvolumes tussen 8 en 22 m³. Een nieuwe versie maakt haar opwachting in het gamma: de bestelwagens L4H2 en L4H3 met achterwielaandrijving en enkele achterwielen. Deze versie met lange brug richt zich in het bijzonder tot veelrijders en pakjesdiensten. Dankzij de extra breedte tussen de wielkasten kunnen achteraan europalletten worden ingeladen.

Nieuwe Master kreeg een nieuw radiatorrooster dat aansluit bij merkidentiteit van Renault. Zo is het grotere en verticaler geplaatste radiatorrooster voortaan aanwezig op alle lichte bedrijfsvoertuigen van het merk dat al sinds 1998 de bestelwagenmarkt in Europa aanvoert. De volledige vernieuwing van het gamma in het laatste jaar zal die positie nog versterken (een marktaandeel van 14,5% in 2013). Master toonde zich in 2013 eveneens erg sterk met een segmentaandeel van 11,9% in Europa en 13,4% in Euromed-Afrika

Scroll naar boven