Spring naar content

Transport Joosen koopt 10 DAF XF Euro 6

Transport Joosen, dat in 2012 nog 40 trucks in zijn vloot telde, beschikt vandaag over een wagenpark van 100 vrachtwagens. De snelle groei is het gevolg van een doorgedreven logistieke inspanning die het tijdverlies op de haventerminals moet minimaliseren. Een opzet waarin Transport Joosen, onder andere dankzij tien nieuwe DAF XF Euro 6, is geslaagd. De vloot van Transport Joosen, die bij het begin uit 8 trekkende voertuigen bestond, telt vandaag 100 trekkers en 300 getrokken eenheden. Het gaat hoofdzakelijk over containerchassis, al heeft Joosen sinds kort ook enkele schuifzeilopleggers. “Sinds twee jaar zetten we ook meer in op logistiek, opslag en overslag en daar passen schuifzeilopleggers nu eenmaal beter in”, aldus Kurt Joosen.
Transport Joosen werkt sinds enige tijd ook samen met DAF. “Vorig jaar al kochten wij dertien DAF Euro 5 trekkers, waarvan drie met 6×2 configuratie en tien 4×2 trekkers. Het verbruik van deze voertuigen viel ons zo mee, dat wij meteen gewonnen waren voor DAF. Bovendien wist ook TTA Antwerpen ons te overtuigen met hun klantgerichte service. Dit alles vertaalde zich dan ook naar een nieuwe bestelling van nog eens 10 trucks”, stelt Kurt Joossen.

Het ging opnieuw om de DAF Super Space Cab. Een bewuste keuze volgens Joosen, omdat de chauffeurs meestal een hele week van huis zijn om op die manier hun rijuren te optimaliseren. “Zij verdienen dan ook een ruime cabine met de nodige comfortvoorzieningen zoals een standairco, het DAF nightlock, een koelkast, nachtverwarming, twee bedden, een luxestoel en een automatische versnellingsbak. Bovendien is de DAF XF een echte chauffeurstruck, die ruimte, comfort en een goed rijgedrag combineert”, overloopt Kurt Joosen de comfortuitrusting van zijn DAF trekkers.

Alle nieuwe trekkers kregen overigens ook een opvallende nieuwe ‘Joosen striping’ mee. Het nieuwe logo reflecteert de firmakleuren en geeft er een groene touch aan. “Dankzij dit nieuwe logo geven we weer dat wij bewust ecologisch bezig zijn en dat over de grenzen heen. Zowel qua afstand als op het vlak van gebruikte modi”, verduidelijkt Kurt Joosen.

De Antwerpse transportondernemer bezuinigde evenmin op de veiligheidsuitrusting, want de DAF XF Euro 6 zijn uitgerust met lane departure warning, ACC met AEBS (Advance Emergency Braking System), VSC en een AT ADR-attest. Bovendien werden de trekkers uitgerust met DPA, dat de chauffeurs tips geeft om nog zuiniger te rijden, en een snelheidsbegrenzing op 85 km/u.

Alle nieuwe trekkers hebben een 6×2-configuratie. Met containers weet men immers nooit of er al dan niet overladen assen zijn. Bovendien investeerde Transport Joosen ook in een honderdtal nieuwe multifunctionele containerchassis van Van Hool. Dankzij de verschuifbare assen, die ook nog verschuifbaar zijn als de container al geladen is, kan men een gewichtsverschil van 1.800 kg teweegbrengen op de trekkende as.

Scroll naar boven