Spring naar content

LZV's echt van start in Vlaanderen

Vandaag werd de allereerste LZV of ecocombi voorgesteld die op de Vlaamse wegen zal rijden in het kader van een 2-jarig proefproject van de Vlaamse Overheid. TLV reageert positief op het feit dat er nu na jaren van voorbereiding eindelijk ook LZV’s in Vlaanderen zullen rijden. Al zullen er slechts een handvol van dergelijke voertuigcombinaties daadwerkelijk op onze wegen rijden.
Het toelaten van LZV’s levert zowel bedrijfseconomisch als maatschappelijk belangrijke voordelen. Zo kunnen ze tot 60% meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen met dezelfde hoeveelheid brandstof. Hierdoor levert de inzet van LZV’s gemiddeld 27% CO2-reductie op en een kostenbesparing van 20%. Statistisch gezien neemt ook de kans op ongevallen af. En indien er meer van dergelijke combinaties worden toegelaten op de weg, verbetert ook de bereikbaarheid.
TLV reageert dan ook positief dat vandaag de eerste LZV in Vlaanderen de weg op gaat in navolging van meerdere buurlanden en de Scandinavische landen. Vlaanderen mag met zijn roeping tot internationale logistiek en transport geen blinde vlek blijven in dit kader.
Tegelijkertijd blijken de vooropgestelde criteria op vlak van o.a. de infrastructuur en routes te streng om een volwaardige proef mogelijk te maken. Slechts een beperkt aantal van de ingediende dossiers zal wellicht aan alle vereisten kunnen voldoen.
TLV roept de Vlaamse overheid daarom op om opnieuw rond de tafel te zitten om de voorwaarden bij te sturen. De sector begrijpt de bekommernissen van de Vlaamse administratie rond verkeersveiligheid, maar wil via constructief overleg toch meer trajecten in aanmerking laten komen zodat ook Vlaanderen een volwaardige LZV-proef heeft.

Scroll naar boven