Spring naar content

VDL Bus & Coach levert 78 bussen aan Sambus in Zweden

In december 2014 is de levering van de totale order aan Sambus, een vereniging van Zweedse personenvervoersbedrijven, afgerond. In totaal ging het om een combinatie order van maar liefst 48 Citea’s en 30 Futura’s. Bijzonder aan deze order is dat speciaal voor Sambus een VDL Futura FMD2-148 is ontwikkeld en geproduceerd. Deze Futura
FMD2-148 3-asser met een lengte van 14,8 meter komt volledig tegemoet aan het specifieke eisenpakket van de Zweedse klant. Zowel de Citea’s als de Futura’s zijn ingezet in de openbaarvervoersdienstregeling van de Zweedse regio Dalarna. Binnen deze dienstregeling nemen de Futura’s de ‘Comfort-Line’ voor hun rekening.
Deze rendabele allrounder kan zowel voor tour als intercity werk ingezet worden. De vloerhoogte van 1.250 mm biedt een gemakkelijke in- en uitstap. De optioneel leverbare brede middendeur kan voorzien worden van een cassettelift zodat ook de minder valide medemens de bus veilig in en uit kan gaan. Voor de ondernemer betekent de Futura FMD2 ‘Profit of Ownership’. Een laag eigengewicht, minder brandstofverbruik, een hoge passagierscapaciteit, veel bagageruimte en een lage kilometerkostprijs maken van de Futura FMD2 een uiterst rendabele investering.
Sambus heeft gekozen voor de Futura FMD2-129 2-asser met een lengte van 12,9 meter. Daarnaast is speciaal voor Sambus een Futura FMD2-148 met een lengte van 14,8 meter, ontwikkeld en geproduceerd. Deze bijzondere 3-asser Futura is voorzien is van 59+1+1 zitplaatsen en circa 14 staanplaatsen en is uitgerust met een rolstoellift. De Futura FMD2-148 is speciaal voor Sambus geproduceerd om in te kunnen spelen op grote aantallen passagiers. De regio Dalarna kent een koud klimaat en is een heuvelachtig gebied in Zweden met veel skigebieden en met name in de winter speelt de extra personencapaciteit een belangrijke rol.
De Citea Low Entry is leverbaar in 4 lengtevarianten en biedt daardoor vele inzet- en indelingsmogelijkheden. Sambus heeft gekozen voor de lengtevarianten SLE-120 (12 meter) en XLE-145 (14,5 meter) in de zogenaamde Cargo uitvoering. Onder het verlengde hogevloergedeelte van de bus is zo’n 2 m3 bagageruimte gecreëerd. Dit biedt met name in landen waar openbaarvervoerbussen ingezet worden voor lange intercity afstanden veel extra mogelijkheden.
De Citea’s SLE-120 Cargo en de Citea’s XLE-145 Cargo voor Sambus zijn uitgevoerd met een extra brede enkele uitstapdeur, comfortabele stoelen, luxe bagagerekken, extra isolatie en extra verwarmingscapaciteit in verband met de strenge Zweedse winters. Verder zijn deze bussen uitgerust met een sterke DAF motor welke geschikt is voor het rijden op biodiesel om zo de CO2 uitstoot te verminderen.
De Citea LLE is een innovatief lichtgewicht concept van een bus met lage instap, speciaal bestemd voor de zware condities van het stads- en streekvervoer. Een goed doordachte bouwwijze die resulteert in een zeer laag ledig gewicht met als belangrijkste voordelen een significant lager brandstofverbruik vergeleken met conventionele bussen, een reductie van de CO2 uitstoot en minder onderhoudskosten. De lagevloerconstructie bij de in- en uitstapdeuren zorgt voor een optimale toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en passagiers met kinderwagens. Deze toegankelijkheid wordt nog vergroot doordat er geen podesten zijn tussen de in- en de uitstap.
Al deze eigenschappen maken de Citea LLE-120 uitermate geschikt voor het Zweedse openbaar vervoer. Mede door deze eigenschappen heeft Sambus besloten om ook Citea’s LLE aan te kopen. De bussen zijn uitgerust met de laatste generatie Cummins Euro 6 motoren en beschikken ook over extra isolatie en verwarming in verband met het Zweedse klimaat.
Sambus AB
Sambus AB bestaat uit 26 private busondernemingen. Alle deelnemende bedrijven zijn lid van de Zweedse Bus en Coach Federatie (BR). De kracht van Sambus bestaat uit de bundeling van kennis, vaardigheden en middelen. Op deze manier profiteren alle partijen van de voordelen die een groot bedrijf biedt bijvoorbeeld met betrekking tot de inkoop van brandstof, onderdelen en met betrekking tot scholing, trainingen etc. Daarnaast zorgen de deelnemende busondernemingen ervoor dat lokale kennis behouden blijft en dat snel en effectief op veranderende omstandigheden ingespeeld kan worden.
Het totale voertuigpark bestaat uit circa 500 bussen. Sambus richt zich met name op het personenvervoer in het midden van Zweden.

Scroll naar boven