Spring naar content

STILL lanceert campagne ‘Mission: Zero Emission’

Elektrische vorkheftrucks hebben volgens STILL op de lange termijn de toekomst in de intralogistiek. Al sinds 2009 worden in Europa meer elektrotrucks verkocht dan trucks met verbrandingsmotoren. De producent ziet het als een duurzaamheidstrend en wil haar klanten passend advies geven met de campagne ‘Mission: Zero Emission’.
Elektrische vorkheftrucks zijn al geruime tijd bezig aan een opmars. Uit de verkoopcijfers van heftrucks blijkt dat er in West-Europa al ruim vijf jaar meer elektrotrucks worden verkocht dan diesel- en LPG-trucks. Ook in Oost-Europa, waar verbranders ooit duidelijk de markt domineerden, winnen elektrisch aangedreven trucks in rap tempo terrein en is de voorsprong voor verbranders sinds 2009 tot een minimum geslonken.
STILL noemt het een begrijpelijke en verheugende ontwikkeling. Als toonaangevende aanbieder van intralogistieke oplossingen, met al decennialang een breed portfolio aan zowel efficiënte elektrotrucks als verbranders, is de producent er veel aan gelegen potentiële klanten de duurzaamheidstrend toe te lichten en een toekomstbestendig advies te bieden. Want alleen wie de trend begrijpt en er tijdig op inspeelt, kan op de lange termijn blijven plannen. Met de vorkheftruckcampagne ‘Mission: Zero Emission’ geeft STILL passend advies.

Wat zijn de redenen voor de opmars van elektrotrucks? Waarom zijn verbranders ondanks die opmars nog steeds niet overbodig? Het zijn vragen die in de campagne centraal staan.
De oude vuistregel ‘elektrotrucks voor binnen en verbranders voor buiten’ is al lang achterhaald. Maar toch is de trend sinds 2009 merkbaar in een stroomversnelling geraakt. Volgens STILL zijn hiervoor drie belangrijke oorzaken. Allereerst worden elektrotrucks steeds krachtiger en bieden ze vaker een goed alternatief voor de traditionele inzetgebieden voor verbranders. Ook zijn ze emissievrij en dus onschadelijk voor mens en milieu. Verder wordt diesel brandstof steeds schaarser en, ondanks de huidige prijsdaling, op termijn alsmaar duurder. Een moderne elektrotruck staat vandaag de dag al garant voor lagere operationele kosten.
Markt voor verbranders
De stijgende verkoopcijfers van elektrotrucks betekent echter niet dat diesel- en LPG-trucks binnenkort achterhaald zijn. Integendeel; in bepaalde toepassingen blijven de verbranders als vanouds het beste en vaak enige alternatief.
‘Mission: Zero Emission’ maakt niet alleen duidelijk welke toepassingsgebieden dat zijn, maar ook waarom in die situaties de dieselheftrucks uit de RX 70 serie van STILL uit milieuoogpunt én vanuit kostenoverwegingen een goede keuze zijn.
Ook voor dit jaar staan STILL’s RX 70 serie als enige op de MIA/VAMIL positieve milieulijst. Hiermee onderstreept zelfs de overheid haar vertrouwen in dit product. Dit jaar is de aftrek 36% gebleven. Alle RX 70 Hybride trucks van 1,6 tot en met 8 ton komen in aanmerkingen voor een extra 36% Milieu Investeringsaftrek. Daarnaast biedt de VAMIL regeling een extra willekeurige afschrijving van 75%.

Waar veel fabrikanten hun trucks standaard voorzien van roetfilters om aan de steeds strenger wordende Europese emissienormen te voldoen, is zo’n filter dankzij de efficiënte diesel-elektrische aandrijving bij bijna alle STILL RX 70 vorkheftrucks niet eens nodig. Vanuit milieuoogpunt bieden de trucks daarmee zeker de meest complete oplossing. Bovendien is het verbruik van de RX 70, vergleken met de concurrentie, minimaal.
“Milieuvriendelijke, zuinige aandrijftechnologie en een duurzame, intelligente efficiency hebben in onze branche onbetwist de toekomst”, laat Sales en Marketing manager Thomas A. Fisher van STILL weten. “Als onderdeel van de campagne ‘Mission: Zero Emission’ laten we onze klanten en prospects zien dat STILL als pionier de perfecte partner voor hen is.”

Scroll naar boven