Spring naar content

Swiss Xpress: snelle en concurrentiële spoorverbinding tussen België en Zwitserland

NMBS Logistics lanceert de Swiss Xpress, een snelle en rechtstreekse spoorverbinding voor het verspreid vervoer tussen België en Zwitserland. Vanuit de haven van Antwerpen en Basel worden aansluitingen voorzien naar alle spoorbedieningen in België en Zwitserland. Door het ontwikkelen van dergelijke internationale verbindingen, in combinatie met een geoptimaliseerd en betrouwbaar spooraanbod en een nauwere samenwerking met de klanten zet de onderneming sterk in op commerciële groei.
De Swiss Xpress verzekert drie round trips per week tussen Antwerpen (ma, woe, vrij) en Basel (di, do, zat). Dit gebeurt volgens vaste rijschema’s opdat de klant een beter zicht heeft op vertrek- en aankomsturen. De betrouwbaarheid van de dienstverlening verhoogt bovendien door het reduceren van het aantal stops en dus het aantal rangeeroperaties tijdens het traject. De transittijd ligt met 4.5 dagen gevoelig lager dan de meer dan 7 dagen in het huidige aanbod. Tot slot zal de klant kunnen rekenen op gedetailleerde en real time informatie over zijn goederen en wagons.
NMBS Logistics organiseert de Swiss Xpress in samenwerking met met Xrail lid SBB Cargo voor de feeder services in Zwitserland.
Sam Bruynseels, Chief Commercial Officer SNCB Logistics: “Onze industriële klanten willen snelheid en betrouwbaarheid. Ze willen precies weten wanneer hun goederen op bestemming aankomen. Met de Swiss Xpress bieden we hen precies dat: een snelle en rechtstreekse verbinding voor verspreid vervoer die volgens een duidelijk tijdsschema georganiseerd wordt. Voor, tijdens en na het traject bezorgen we hen bovendien real time informatie over het transport. Onze klant Imerys maakt sinds de start in januari gebruik van de Swiss Xpress. Imerys en andere klanten appreciëren dat de kwaliteit van de verbinding onberispelijk is en dat we doen wat we beloven”.
Geert Pauwels, CEO NMBS Logistics, voegt toe: “We komen met NMBS Logistics van ver. De voorbije jaren hebben we enorm veel inspanningen gestoken in de herstructurering, in het realiseren van kostefficiënties en kwaliteitsverbeteringen. In 2014 bevestigen we de financiële ommekeer met een operationele winst (EBITDA) die significant hoger lag dan in 2013, toen we voor het eerst in de geschiedenis een operationele winst realiseerden. Daarmee verbeteren we voor het vijfde jaar op rij ons resultaat. Dit heeft ons toegelaten onze focus te verleggen van de transformatie naar de klant en naar markt- en productontwikkeling. De Swiss Xpress is de eerste lancering van een beter, sneller en slimmer dienstenaanbod. In de volgende maanden volgt er nog meer.”

Scroll naar boven