Spring naar content

Volvo Trucks levert luxetrekker met I-See voor parade-auto’s

Onlangs heeft MW Automotive uit Herne, een – letterlijk – schitterende combinatie in gebruik genomen, bestaande uit een Volvo Trucks FH-trekker en een oplegger van Getrex Special Products BV. Het bedrijf van Kurt Walckiers en Jurgen Maes vervoert immers geen alledaagse ladingen. Het zijn stuk voor stuk uitzonderlijke auto’s, die een luxeservice verdienen. De trekker is dan ook niet alledaags: hij heeft zo goed als alle opties, inclusief I-See en Volvo Dynamic Steering.
MW Automotive uit Herne, bestaat sinds 2002. Wat begon als een nevenactiviteit voor Kurt Walckiers – in een vorig leven 18 jaar lang aftersales manager bij Volvo Car-dealer De Smet – is uitgegroeid tot een onderneming met naam en faam in een bijzondere niche: het transport van exclusieve wagens. Met zijn combinatie brengt hij ‘classic cars’, racewagens en prototypes naar evenementen. “In de meeste gevallen zijn dat events in Frankrijk, Italië maar ook andere landen – zoals de Mille Miglia, Le Mans classic, Monaco classic GP of Goodwood festival of speed – maar dat kan evengoed in Knokke zijn,” aldus Kurt Walckiers.
Van meet af aan koos hij voor Volvo Trucks. “Ik ben begonnen met een Volvo FM met een verbouwde meubelwagen als trailer. Nu ben ik aan mijn derde combinatie toe: een FH 460 4×2 en een speciale oplegger van Getrex Special Products BV. Deze dubbeldekstrailer biedt plaats voor zes wagens, en heeft vele opties en mogelijkheden legt Kurt Walckiers uit.

Alles erop en eraan

Hij koos, zoals hij zelf zegt, voor een FH met ‘alles erop en eraan’. Hij is uitgerust met zo goed als alle opties voor een beter rijgedrag, geringer verbruik en beter comfort. Zo zorgt Volvo Dynamics Steering (VDS) voor een gemakkelijke en nauwkeurige sturing bij lage snelheden en een perfecte stabiliteit bij hoge snelheden; I-See combineert I-Shift en GPS om, dankzij een intelligentere cruise control, het verbruik met 5% te doen dalen; en in de cabine werden extra opbergruimtes en een draaibare passagiersstoel gemonteerd.
De oplegger is uitgerust met een 3-tonslift voor het laden van de auto’s, en hydraulische vloeren met een polyurethaan coating – gemakkelijk te onderhouden en vloeistofdicht – alsook een uniek brandbestrijdingssysteem. Als de temperatuur boven een bepaalde grens stijgt, wordt de lucht uit de oplegger gezogen, zodat vuur geen zuurstof meer heeft.
Verder is de 3-assisge oplegger ook voorzien van een hydraulische stuuras met afstandsbediening vanuit de cabine, Ecas2, liftas, en een BackEye 360° systeem, die vanuit helicopterview de bestuurder één totaalbeeld van zijn voertuig en de omgeving kan geven.
”De gehele trailer heeft een zeer hoogwaardige afwerking en is volledig naar mijn wensen gebouwd. De trailer is dus uniek!” aldus Walckiers.

Perfect afstemmen

“Bij de configuratie van het voertuig hebben wij MW Automotive uitvoerig bijgestaan,” legt Reginald Malfroot, directeur van Nebim in Ninove uit. “De trekker moest immers perfect afgestemd zijn op de bijzondere oplegger. “Wij hebben dan ook samen met Kurt Walckiers de hoogte en de positie van de koppelschotel bepaald, de maat van de chassis, de bandenmaat, en dergelijke meer. Wij hebben er ook voor gezorgd dat de sturing van de trailer volledig vanuit de cabine kan gebeuren.

Uptime

“MW Automotive heeft gekozen voor een ‘Gold’-onderhoudscontract. Zo zijn ze niet alleen zeker dat alle onderhoud en herstellingen zijn gedekt, maar ook dat er zich geen onverwachte stilstand zal voordoen. Dankzij “connectivity” kunnen wij de staat van het voertuig van op afstand opvolgen. Zo bieden wij een 100% inzetbaarheid garantie (100% uptime) en geven wij zelfs een financiële tegemoetkoming bij onverwachte stilstand,” aldus Reginald Malfroot.
Het voordeel van Uptime heeft Kurt Walckiers zeer snel ondervonden. “Na een tweetal weken werd ik door Nebim gecontacteerd om te melden dat het brandstofverbruik te hoog lag omdat de trekker te lang stationair draaide. Zij konden natuurlijk niet weten dat ik drie dagen lang moest blijven staan op een race-circuit waar er geen elektriciteitspaal stond. Ik weet dus nu dat mijn truck heel goed wordt opgevolgd,” vertelt hij wat geamuseerd.

Scroll naar boven