Spring naar content

Fuso Canter E-Cell

Een besparing van 64 procent op de bedrijfskosten: dat is het uitstekende resultaat van de laatste analyse van klantengegevens in praktijktests met acht FUSO Canter E-CELL-vrachtwagens in Portugal. De Canter E-CELL kan niet alleen schermen met een indrukwekkende besparing op de bedrijfskosten maar scoort ook op milieuvlak Geen lokale CO2-emissies – daling met 37 procent in vergelijking met diesel, rekening houdend met de huidige stroomproductie in Portugal. Met de pre-productieversie van de elektrisch aangedreven Canter zit FUSO dus op het juiste spoor om aan de vraag naar elektrisch aangedreven vrachtwagens voor de stad te voldoen.
Om de kwaliteiten van de Canter E-CELL in de praktijk te bewijzen stuurde FUSO halfweg 2014 acht exemplaren van de elektrische vrachtwagen naar een praktijktest. De acht voertuigen doorkruisten Portugal en werden permanent gevolgd en geanalyseerd tijdens de een jaar durende praktijktest. De Canters E-CELL waren uitgerust met platformen en boxbody’s. Ze werden gebruikt door koeriers en expediteurs maar ook door gemeenten en afdelingen voor openbare werken. Gemiddeld legden de elektrische Canters vijftig kilometer per dag af maar in de praktijk liep het rijbereik op tot 109 kilometer. In het totaal reden de acht voertuigen 51.500 kilometer zonder een probleem. De meest gebruikte Canter E-CELL werd ingezet door de pakjesdienst ‘Transporta’ en legde over de een jaar durende testperiode meer dan 14.000 kilometer af. Het rijbereik van de lithium-ionbatterij stabiliseerde zich op 100 kilometer per laadbeurt. Zeven uur volstond om de batterijen aan een 230 V-stopcontact op te laden. Mits gebruik van een snellader kan die tijd echter worden teruggedrongen tot een uur. Op basis van de huidige diesel- en elektriciteitsprijzen in Portugal leverde de test een besparing tot 64 procent op in vergelijking met de gebruikskosten voor een klassieke dieselvrachtwagen. Dat betekent dat een Canter op diesel naargelang de configuratie en de vracht gemiddeld zo’n 14,08 liter brandstof per honderd kilometer verbruikt. De FUSO Canter E-CELL had voor diezelfde afstand 47,6 kWh aan elektriciteit nodig. De exacte besparing varieert uiteraard naargelang de diesel- en elektriciteitsprijzen in een bepaald land.

Scroll naar boven