Spring naar content

Therer koopt één van de eerste Volvo FH500 ‘Dual Clutch’ in België

Het transportbedrijf Therer uit Cherain, nabij Houffalize, heeft onlangs één van de eerste Volvo Trucks FH-trekkers met ‘Dual Clutch’ in België in gebruik genomen. Dankzij de dubbele koppeling kan de trekker de steilste Ardense wegen met volle last bedwingen.
Bernard Therer is actief in bulktransport per kipper. «Wij vervoeren diverse materialen, zoals zand, grind of steengruis voor bouwbedrijven en handelaars in bouwmaterialen. We rijden meestal met zeer zware ladingen op heuvelachtige wegen en onstabiele terreinen. Hiervoor gebruiken we drie FH-trekkers van Volvo Trucks met een vermogen van 500 PK. Onze laatste aankoop is uitgerust met een I-Shift geautomatiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling,» legt hij uit.
«De I-Shift is al een fantastische versnellingsbak, maar met de dubbele koppeling kunnen we overal rijden. Zelfs op de moeilijkste wegen of terreinen, lopen we geen enkel risico om te hobbelen of stil te vallen,» zegt Bernard Therer.

Dankzij de I-Shift versnellingsbak met dubbele koppeling – een première van Volvo Trucks bij de vrachtwagens – wordt bij het schakelen het motorkoppel niet onderbroken. Daardoor wordt het risico op stilvallen en op het verlies van grip tijdens het schakelen in de hellingen fors verminderd.
Kort samengevat werkt de dubbele koppeling zo: tijdens het rijden wordt de volgende versnelling geselecteerd terwijl de huidige versnelling is ingeschakeld. Wanneer van versnelling wordt gewisseld, wordt de geactiveerde koppeling vrijgegeven terwijl tegelijkertijd de niet-actieve koppeling wordt geactiveerd. Dit betekent dat het schakelen zonder enige onderbreking van het motorkoppel gebeurt.
«Hoe zwaarder de truck geladen is en hoe steiler de helling, hoe beter men ervaart dat deze versnellingsbak een verademing is,» aldus Albert Dubois, de chauffeur van Therer die gewoonlijk achter het stuur zit van de nieuwe trekker. «Soms rijden we op zo’n moeilijke plekken, dat mijn collega zijn I-Shift in ‘manueel’ plaatst om in steeds dezelfde versnelling te blijven. Ik kan daarentegen, dankzij de Dual Clutch, gewoon blijven rijden zonder te vrezen dat ik stil zou vallen,» legt hij uit.
Omdat zijn voertuigen op zeer heuvelachtige trajecten worden ingezet, heeft Bernard Therer tevens voor zijn nieuwe FH500-trekker gekozen voor een VEB+ motorrem gekoppeld aan een retarder. «Dit laat toe om niet alleen probleemloos hellingen op te rijden, maar ook om ze in alle veiligheid af te dalen,» aldus Jean-Marc Kalbusch, commercieel verantwoordelijke van Truck-Service Breuer-Antoine, de Volvo Trucks-dealer in Malmédy die het voertuig leverde.

Scroll naar boven