Skip to content

Sinds januari is de Dynafleet Driver Coaching functionaliteit standaard op de FH en FM van Volvo Trucks geïnstalleerd. Hiermee gaat de constructeur verder met het uitbreiden van zijn brandstofopvolgingstraject. Een jaar geleden was het Dynafleet-pakket ‘Fuel &Environment’ reeds standaard gemaakt op beide modellen.
Driver Coaching is een functionaliteit die chauffeurs tijdens elke rit helpt om hun rijstijl te verbeteren en hierdoor brandstof te besparen. Ze krijgen praktische aanbevelingen via eenvoudige berichten op een centrale display. Die tips hebben betrekking tot het cruise control-gebruik, het uitrollen, het gebruik van de Volvo I-Shift en van de motorrem, en dergelijke. Driver coaching is vanaf nu standaard op alle Volvo FH en FM indien zij uitgerust zijn met een I-Shift versnellingsbak met het I-Shift FUEC pakket.

Permanente coaching bestendigt resultaten

“Brandstof besparen en de gebruikers daarbij helpen is een van de grootste prioriteiten van Volvo Trucks. Een van de belangrijkste factoren daarbij is de chauffeur. Het is daarom belangrijk dat hij niet alleen een goede basisopleiding krijgt, maar ook continu gecoacht wordt,” zegt Pieter De bruyn, Product Support Engineer van Volvo Trucks België.
Met de Volvo-opleiding, Eco Driving voor zuinig rijden, kan het verbruik met 5 à 10% verlaagd worden. Dat resultaat kan bestendigd en zelfs verbeterd worden met het Dynafleet Fuel&Environment abonnement, dat nu reeds een jaar standaard is op de FH en de FM. Nu is ook de onboard functionaliteit Driver Coaching standaard op deze voertuigen. Als Dynafleet niet geïnstalleerd is op een Volvo FH, FM of FMX, kan het systeem achteraf probleemloos ingebouwd worden.
Live coaching tijdens de rit
Dankzij deze functionaliteit krijgt de chauffeur tijdens het rijden praktische rijtips te zien op het grote kleurendisplay in het midden van het dashboard. Hij ziet daarbij een score, de Fuel Efficiency Score, die hem toelaat om te zien hoe hij onmiddellijk zijn rijstijl kan verbeteren.
“Deze Fuel Efficiency score is gemakkelijk te interpreteren aan de hand van de drie gebruikte kleuren. Een rood (0-60) getal betekent dat de chauffeur nog heel wat werk heeft om zijn rijstijl te verbeteren; oranje (60-80) betekent dat zijn rijstijl gemiddeld is; en groen (80-100) betekent dat hij goed bezig is,” legt De bruyn uit.
De chauffeur kan niet alleen kijken naar zijn algemene Fuel Efficiency Score, maar ook naar vier subscores: anticipatie en remmen; gebruik motor en versnellingen; aanpassen van de snelheid; en stilstand (stationair draaien).
De Fuel Efficiency score houdt rekening met de toepassing van het voertuig. Zo wordt de score voor een distributievoertuig anders berekend dan die voor een bouwvoertuig of een trekker die enkel lange afstanden rijdt.
Eén benadering binnen het bedrijf
De scores kunnen niet alleen door de chauffeur worden bekeken, maar ook door de ‘driver trainer’ en de vlootbeheerder. “Aan de hand van deze score kan iedereen binnen de organisatie op een toegankelijke manier over brandstof praten. Een getal op een schaal van 100 is namelijk veel makkelijker te interpreteren dan moeilijke verbruikscijfers. De chauffeur ziet de scores via de Driver Coaching of de Dynafleet chauffeursapp, de driver trainer via de rapporten in Dynafleet Online en de vlootbeheerder via de Dynafleet-app op zijn smartphone of zijn PC,” legt De bruyn uit.
Voor de vlootbeheerder en driver trainer heeft Driver Coaching bijkomende voordelen: hij ontvangt individuele chauffeurs, wagenpark- en groepsoverzichten, zodat hij minder tijd kwijt is aan het analyseren van rapporten. Hierdoor is het gemakkelijker de gebieden vast te stellen die voor verbetering vatbaar zijn.
Bekijk de film over Driver Coaching op YouTube
Korte versie > https://www.youtube.com/watch?v=vFM-YC818yE
Lange versie > https://www.youtube.com/watch?v=16xHNbB0vzU

Scroll To Top