Skip to content

Er mag rustig gesteld worden dat Transport Martens de moeilijke jaren na de economische crisis goed doorstaan heeft. Het transportbedrijf uit Turnhout verdubbelde sinds 2008 niet alleen zijn omzet, maar ook zijn wagenpark. Een evolutie die zaakvoerder Paul Martens zelfs met de komst van de kilometerheffing niet wil ombuigen, getuige de 15 nieuwe DAF XF en CF Euro 6 die hij nog in 2015 bestelde.

Transport Martens bestaat 77 jaar en huidig zaakvoerder Paul Martens vormt de derde generatie van het familiebedrijf met sterke wortels in Turnhout. “Wij zijn een bedrijf dat trouw is. Aan zijn klanten en zijn leveranciers. Zo werken we al jarenlang samen met DAF als vrachtwagenleverancier en is ook TTA Truckland voor ons al 15 jaar een gewaardeerde partner. Wij hebben immers zowel de LF, CF als XF in gebruik. Aan de andere kant zijn bepaalde van onze klanten al 45 jaar klant bij ons. Dat is vrij uniek. Alleen al door het feit dat zoiets betekent dat zowel leverancier als klant na 45 jaar nog altijd moeten bestaan. Iets wat niet voor de hand liggend is in deze soms moeilijke economische tijden. Bovendien behoren belangrijke Turnhoutse bedrijven tot onze klanten en daar gaan we prat op. Als familiebedrijf staan wij ook nog altijd dicht bij onze klanten, leveranciers en personeelsleden”, zegt Paul Martens.

Zijn bedrijf is zowel nationaal als internationaal actief. Martens doet distributie van goederen over het hele land, zonder dat het van distributie een echte specialiteit gemaakt heeft. Het internationale luik blijft nog altijd het grootste gedeelte van de activiteiten van het bedrijf. “Wij trachten onze klanten hun logistieke zorgen uit handen te nemen, door hen een totaaloplossing aan te bieden”, gaat Paul Martens verder.

Die filosofie vertaalt zich ook naar het internationaal vervoer, waar Martens met een volledige dekking van Frankrijk met zowel groupage, deelladingen als volle ladingen als een specialist op het land van Molière beschouwd mag worden. Toch rijdt Martens voor zijn klanten indien nodig ook naar andere bestemmingen. “Soms doen wij hiervoor beroep op onderaannemers, zodat we onze klanten een kwaliteitsgarantie voor die transportdienst kunnen garanderen. Je mag er vanuit gaan dat wij dagelijks 65 voertuigen inplannen, ook al bestaat onze eigen vloot uit een dertigtal trekkers en een tiental bakwagens”, aldus nog Paul Martens.

Zowat 75% van de trucks van Martens hebben een DAF-logo op de neus. “DAF biedt ons de ideale mix van eigenschappen die een goede vrachtwagen aan boord moet hebben. Het is een kwalitatief goede truck, die tegen een concurrentieel tarief wordt geleverd. Bovendien zorgt TTA Truckland met een onderhoudsplaats vlakbij huis voor zekerheid, flexibiliteit en organisatorisch gemak. Dat laatste zeker met het oog op de steeds strengere rij- en rusttijdenreglementering”, benadrukt Paul Martens.

Een flexibele samenwerking wordt voor het bedrijf uit Turnhout ingevuld door een snelle service bij onderhoud en depannage. “Een onderhoud drie dagen op voorhand moeten plannen, werkt niet in onze organisatie. Wat wij nodig hebben, is dat de concessiehouder deel uitmaakt van de keten die wij onze klanten aanbieden. Bovendien doen wij een gedeelte van het onderhoud zelf. Niettegenstaande dat vooral op traileronderhoud gericht is en trucks door hun lange onderhoudsintervallen minder onderhoud nodig hebben, is een goede wisselwerking met je concessiehouder over wie wat doet aan de trucks ook hier van groot belang”, vervolgt Paul Martens.

TTA Truckland leverde in 2015 tien nieuwe DAF CF Euro 6 en XF Euro 6 en ook in de volgende maanden zullen nog vijf nieuwe vrachtwagens geleverd worden. “Wij willen op die manier tijdig inspelen op de kilometerheffing die er binnenkort aankomt en tegelijk ook op milieuvlak een inspanning doen. Wij zijn echter altijd blijven investeren in onze vloot. Ook in de moeilijke jaren 2008 en 2009. Op dat moment hebben wij de stap naar Euro 5-trucks gezet”, legt Paul Martens uit. Hij onderstreept in één adem ook het belang van zo een jonge vloot naar de klanten toe. Maar ook voor de eigen organisatie: “Als je een uitbreiding in gedachten hebt en je doet het omwille van slechte economische vooruitzichten toch niet, dan bestaat het gevaar dat enige tijd later uitbreidings- en vervangingsinvesteringen samen zullen vallen. Blijven investeren ook als het wat moeilijker ging, was dus een bewuste keuze.”

DAF levert met de XF, CF en LF Euro 6 voertuigen die betrouwbaarheid koppelen aan lage operationele kosten. “Bovendien zorgt een brede waaier aan diensten binnen ‘DAF Transport Efficiency’ ervoor dat maximale voertuigbeschikbaarheid gegarandeerd is. Een garantie die overigens in de praktijk wordt ingevuld door TTA Truckland, dat onze unieke aanspreekpartner is. Iets wat administratief het werk voor ons ook vereenvoudigt. Voor een vervoerder is zo een combinatie van diensten en producten een oplossing die het verschil kan maken in economisch moeilijke tijden”, legt Paul Martens uit.

Bovendien is een jonge truck ook belangrijk naar de chauffeurs toe. “De gemiddelde leeftijd van de chauffeur ligt steeds hoger. Het is de kunst om jonge mensen aan te werven en ze in je bedrijf te houden. Soms zijn kleine zaken voldoende om dat te kunnen realiseren. En een op de chauffeur gerichte truck zoals de DAF LF, CF en XF kan daarbij een doorslaggevende rol spelen”, stelt Paul Martens.

2015 was een jaar van grote groei voor Martens. Een jaar ook waarin de vloot aangroeide. 2016 wordt een jaar met vraagtekens. Al was het maar door de komst van de kilometerheffing. Paul Martens heeft over deze nieuwe wegentaks een uitgesproken mening: “Transporteurs die de toekomstige kilometerheffing niet zullen doorrekenen, moeten de laatste jaren heel grote winstmarges gehad hebben. Alleen vrees ik dat er daarvan niet teveel zullen zijn. De sector beschikt niet over de marge om deze extra belasting op zich te nemen, dus zullen we het aan de klant moeten doorrekenen, die het op zijn beurt dan weer moet doorschuiven naar de eindklant. Dit zal overtuigingskracht van de vervoerders vergen. Het gezond verstand zal bij iedereen moeten zegevieren, want anders dreigt een bloedbad voor de transportsector”, besluit Paul Martens.

Scroll To Top