Spring naar content

Volvo Fuel Advice: Rijden wordt tot een kunst verheven

Met Fuel Advice kan een vervoerder meer uit zijn trucks halen. Het transport en distributiebedrijf Vandenbroeck uit Herent (Leuven) gebruikt de dienst sinds de invoering van de nieuwste FH. “Met resultaat,” zegt zaakvoerder Carl Bollens. Fuel Advice is een dienst van Volvo Trucks waarbij adviseurs de verbruiksdata van een bedrijf analyseren, daarna zoeken naar gebieden waar nog brandstofbesparingen mogelijk zijn, en in functie daarvan raad geven aan de chauffeurs en aan de ‘Fuel coach’. Hij ontvangt wekelijkse rapporten met onder andere Fuel Efficiency Scores.
Hoe lang gebruikt u Fuel Advice al?
Carl Bollens: “Wij zijn er in 2013 mee begonnen toen wij de eerste nieuwe FH in gebruik genomen hebben. Inmiddels bestaat meer dan de helft van de trekkervloot uit FH’s van de nieuwe generatie, zodat wij nu een vijftiental wagens met Fuel Advice opvolgen. Onze gemiddelde Fuel Efficiency Score was in het begin minder dan 70 (op honderd) en is nu 87. Er zijn ondertussen chauffeurs met een score boven de 90.
Wat is een Fuel Efficiency Score?
Carl Bollens: “De rijprestaties van de chauffeurs worden op vier parameters genoteerd: anticipatie en remmen, gebruik motor en versnellingen, aanpassen van de snelheden stilstand. Die parameters worden van op afstand voor elke chauffeur geanalyseerd door de driver trainer van Volvo Truck Center. Die geeft dan maandelijks een score op 100. Ik krijg de individuele scores en de algemene resultaten voor de vloot. De rapporten worden me wekelijks toegestuurd, en ze worden ook gegenereerd uit Dynafleet. Ik kan er dus zelf op elk ogenblik een uit kiezen om te bekijken. Ook de chauffeurs krijgen hun score te zien, online of met een app. Zo zien ze op welk gebied zij hun rijgedrag kunnen verbeteren. Wij merken dat zij ook onderling vergelijken en vragen hoe hun collega’s hun score hebben kunnen verbeteren. Fuel Advice zorgt voor een gezonde competitiegeest en een groter teamgevoel, en dat is goed.
Zijn de resultaten merkbaar verbeterd?
Carl Bollens: “Wanneer wij een nieuwe FH in gebruik nemen, laten we de chauffeur er mee rijden zonder eerst een opleiding gevolgd te hebben. Daarna rijdt de driver trainer van Volvo Truck Center een dag mee en geeft hij raad om de prestaties te verbeteren. Dat levert echt meetbare resultaten op. De uitdaging is dat ook zo te houden. Daarom zijn de regelmatige meetings van de chauffeurs met de driver trainer zo belangrijk. Daar krijgen zij praktische uitleg, vaak geïllustreerd met klare filmpjes. Tijdens de opleiding en de opvolging wordt hen bijgebracht om optimaal met de Volvo FH om te gaan. Rijden wordt zo bijna tot een kunst verheven. De chauffeurs verleggen telkens hun grenzen door steeds beter te rijden. Zo krijgen ze ook meer beroepsfierheid.
Ook chauffeur Marc Quanten is zeer tevreden over Fuel Advice.
Inmiddels heeft hij 253.000 kilometer afgelegd sinds het systeem bij Vandenbroeck is ingevoerd. Met zoveel ervaring met Fuel Advice kunt u de resultaten inschatten. Hoe goed zijn ze? Marc Quanten: “Voor wij begonnen lag mijn verbruik tussen de 30 en de 31 liter diesel per 100 km. Nu is dat 27 à 28 liter. Dat is toch een pak minder! Het is maar een kleine moeite om de adviezen van de lesgever na te leven, maar je moet wel gemotiveerd zijn.
Zijn er andere positieve aspecten aan die dienst?
Marc Quanten: “Dankzij het advies van de driver trainer rij je anders. Rustiger en vlotter. Dat heeft niet alleen een impact op het brandstofverbruik, maar ook op de slijtage en de veiligheid. Je rijdt meer op je gemak en houdt beter afstand. Ons is aangeraden om 87 km/u te rijden, in plaats van 90 km/u. Dat scheelt amper 2 of 3 minuten per 100 kilometer, maar je hebt veel minder stress. Je hoeft bijvoorbeeld een truck die 89 km/u rijdt, dan niet meer in te halen.”
Vandenbroeck
Vandenbroeck, dat in 1967 in Herent bij Leuven is opgericht, is gespecialiseerd in nationale en internationale distributie van ADR-stukgoed. Dat zijn vooral colli, paletten en IBC’s. De klanten zijn veelal chemische bedrijven. De vloot van het transportbedrijf bestaat uit 28 trekkers, 2 volumecombinaties, een vijftiental distributietrucks en vier bestelwagens. Het overgrote deel van de vloot bestaat uit Volvo Trucks

Scroll naar boven