Spring naar content

Volvo FH16 en I-Shift met kruipversnellingen trekt vanuit stilstand 750 ton

In “Volvo Trucks vs 750 Tonnes” ondergaat een Volvo FH16 die is voorzien van een I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, een uiterst zware transportbeproeving. Met ’s werelds sterkste man, Magnus Samuelsson en truckjournalist Brian Weatherley in de chauffeurscabine trekt de Volvo FH16 maar liefst 750 ton.

Bekijk hier de film “Volvo Trucks vs 750 Tonnes”: https://www.youtube.com/watch?v=5UUz1zTZFfU

In de haven van het Zweedse Göteborg zijn 40 containers gevuld met Volvo-reserveonderdelen. Deze zijn vervolgens op 20 trailers geplaatst die een roadtrain vormen van 300 meter lang. Samen met de truck weegt dit 750 ton. De opdracht: met een Volvo FH16 vanuit stilstand wegrijden en daarbij 750 ton trekken over een afstand van 100 meter.
“I-Shift met kruipversnellingen biedt een wegrijkoppel dat ongeëvenaard is op de markt voor in serie geproduceerde trucks. De nieuwe kruipoverbrengingen maken het mogelijk om zeer zware ladingen te trekken en weg te rijden op lastig terreinen, en dat met een snelheid van slechts 0,5 km/u. Gewoonlijk worden speciaal gebouwde trucks gebruikt voor uitzonderlijk zware ladingen, maar hier maken we gebruik van een Volvo FH16 met een aandrijflijn die rechtstreeks uit de fabriek komt”, zegt Peter Hardin, Product Manager FM en FMX bij Volvo Trucks.

De Volvo FH16 die in de test wordt gebruikt, is voorzien van I-Shift met kruipversnellingen en de sterkste assen van uit de reguliere productreeks van Volvo. De truck wordt gereden door Magnus Samuelsson, voormalig houder van de titel “World’s Strongest Man”.
“Er is maar weinig wat kan tippen aan het uitdagende gevoel van het opzoeken van je eigen fysieke grenzen. In de loop der jaren heb ik voor veel zware uitdagingen gestaan, maar dit is mijn zwaarste klus ooit”, zegt Magnus Samuelsson.

Naast hem zit Brian Weatherley, een ervaren freelance truckjournalist.
“Dat Volvo Trucks een automatische transmissie heeft ontwikkeld die een treingewicht van 325 ton kan vervoeren, is indrukwekkend. Maar om ruim 700 ton treingewicht aan te kunnen met één reguliere productietruck grenst echt aan het ongelooflijke. In mijn 30 jaar als truckjournalist heb ik nog nooit zoiets gezien”, zegt Brian Weatherley.

Scroll naar boven