Spring naar content

Volvo Trucks’ focus op brandstofbesparing levert op

Volvo Trucks introduceert belangrijke optimalisaties voor de Volvo FM, FMX, FH en FH16. Een verbeterde brandstofefficiëntie van de motor gecombineerd met nieuwe aerodynamische optimalisaties van de cabine en het chassis kunnen tot 5% brandstof besparen.
Brandstof is een grote kostenpost voor het wegtransport met zware lading. Volvo Trucks heeft continu aandacht voor dit onderwerp en is altijd op zoek naar mogelijkheden om het brandstofverbruik te verlagen, een manier van denken die is geïntegreerd in de productontwikkeling. De laatste verbeteringen worden nu geïntroduceerd met verder ontwikkelde motoren die voldoen aan de Euro 6 Stap C-norm, en een verbeterde aerodynamica van chassis en cabine. De voornaamste motorische verbeteringen zijn toegepast op de D11- en D13-motoren, zoals zuigers met minder wrijving, een verbeterde turbo, een geoptimaliseerde nokkenas, hogere compressieverhouding en diverse software-updates. De maatregelen die zorgen voor de verbeterde aerodynamica en het verlagen van de luchtweerstand zijn onder meer een nieuw ontworpen frontspoiler, air deflectors en een kleinere wielkast.
“Omdat brandstofkosten een derde van de totale kosten van een transportondernemer zijn, telt iedere druppel. We werken daarom continu aan de verbetering van de brandstofefficiêntie van onze voertuigen”, vertelt Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. “De filosofie is iedere mogelijke verbetering en optimalisatie te gebruiken, klein en groot. Met deze laatste optimalisaties van motor en aerodynamica krijgen chauffeurs een nog efficiëntere truck, met de excellent presterende Volvo Trucks motor en een verbeterde brandstofefficiêntie. Een aantal schijnbaar kleine verbeteringen leidt tot een significante kostenbesparing voor onze klanten.”
Hoeveel brandstof er met de verbeteringen van Volvo Trucks kan worden bespaard, hangt af van de specificatie en de inzet van de truck. Voor een Volvo FH die gebruikt wordt in het internationale transport loopt de brandstofbesparing op tot 3 %. Dit kan bij met name zwaar-transporttoepassingen zoals houttransport zelfs oplopen tot 5% als de truck is voorzien van de onlangs geïntroduceerde I-Shift met kruipversnellingen en de nieuwe liftbare tandemas. Het unieke voordeel van een uitstekend startvermogen gecombineerd met een achteras-overbrenging die het motortoerental op hoge kruissnelheid optimaliseert en een gelifte tandemas bij een deellading, resulteren op de snelweg in een lager brandstofverbruik.

Scroll naar boven