Spring naar content

Test van autonome vuilniswagen door Volvo Trucks en Renova

In samenwerking met het Zweedse afvalverwerkingsbedrijf Renova voert Volvo Trucks momenteel tests uit om te onderzoeken hoe zelfrijdende voertuigen kunnen bijdragen aan een veiligere en efficiëntere afvalverwerking en hoe de werkomgeving voor chauffeurs hierdoor kan worden verbeterd. De geautomatiseerde systemen in de test zijn in principe hetzelfde als de systemen in de autonome Volvo-truck die sinds het najaar van 2016 wordt toegepast in de Kristineberg-mijn in het noorden van Zweden.

De eerste keer dat de geautomatiseerde vuilniswagen in een nieuw gebied wordt gebruikt, wordt de truck met de hand bestuurd. Het boordsysteem controleert ondertussen voortdurend de route en brengt deze in kaart met behulp van sensoren en GPS-technologie. De volgende keer dat in hetzelfde gebied wordt gereden, weet de truck precies welke route moet worden gevolgd en bij welke bakken moet worden gestopt.

Als het automatische systeem is geactiveerd, worden de taken bij de eerste stop op de gebruikelijke manier gedaan met behulp van de relevante bedieningen. De chauffeur komt uit de cabine, gaat naar de achterkant van de truck, haalt de bak op en leegt deze. Als dit klaar is, rijdt de truck automatisch achteruit naar de volgende bak nadat de chauffeur daartoe opdracht heeft gegeven. De chauffeur loopt dezelfde route als de truck en heeft dus altijd volledig zicht op wat er in de rijrichting gebeurt. Maar waarom achteruit in plaats van vooruit.

Achteruitrijden is in andere situaties een tamelijk riskante manoeuvre omdat de chauffeur moeilijk kan zien wie of wat zich achter het voertuig bevindt, zelfs als deze is uitgerust met een camera. In sommige situaties is het vanwege veiligheidsredenen niet toegestaan om achteruit te rijden met een zwaar commercieel voertuig, in andere gevallen is het verplicht dat een bijrijder achter de truck staat om te controleren of de weg vrij is voordat de truck achteruit gaat rijden. De oplossing die in de test wordt gebruikt, is ontworpen om deze problemen weg te nemen. Omdat sensoren het hele gebied rondom de vuilniswagen controleren, is het rijden steeds veilig ongeacht de richting waarin het voertuig rijdt. En als de weg wordt geblokkeerd door bijvoorbeeld een geparkeerde auto, kan de vuilniswagen automatisch langs het obstakel rijden als er voldoende ruimte is.

Omdat de geautomatiseerde systemen optimaal schakelen en sturen en de juiste snelheid kiezen, kunnen het brandstofverbruik en de emissies ook worden gereduceerd.

De technische mogelijkheden bestaan al wel, maar het vereist nog veel onderzoek, tests en ontwikkeling voordat zelfrijdende vuilniswagens werkelijkheid worden. Het huidige gezamenlijke project loopt tot eind 2017 en wordt gevolgd door een uiterst grondige evaluatie van de functionaliteit, veiligheid en, niet in de laatste plaats, de acceptie van dit type voertuig door chauffeurs, andere weggebruikers en lokale bewoners. Voertuigen met een verschillende mate van automatisering worden waarschijnlijk eerder geïntroduceerd in andere toepassingen waar transportopdrachten plaatsvinden binnen afgesloten terreinen, zoals in mijnen en vrachtterminals.

Scroll naar boven