De Witte-Vandecaveye : Passie en Volvo Trucks

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr

Trucks zijn voor Jan en Bert De Witte meer dan juist werkinstrumenten. Ze moeten geschikt zijn voor zwaar transporten en flexibel kunnen worden ingezet. In hun doelstellingen hebben de twee broers een perfecte partner gevonden in Volvo Trucks, wat leidde tot de aanschaf van 4 bijzondere Volvo trucks.
De onderneming werd net na de oorlog opgericht door Valère De Witte en zijn echtgenote Marie-Louise Vandecaveye en hield zich voornamelijk bezig met elektrische installaties. Daarnaast ging het bedrijf zich tevens specialiseren in allerlei werk voor de spoorwegen. Paul De Witte nam het bedrijf in 1974 over. Met de komst van de derde generatie, eerst Jan De Witte en daarna Bert, kreeg de onderneming een nieuw elan en werd nog verder gespecialiseerd in bouwkundige werken voor de spoorwegen. Tegelijk zorgt De Witte-Vandecaveye nog voor elektriciteitsvoorzieningen van A tot Z voor onder meer warenhuizen, appartementen, fabrieken en industrie, zowel laag- en hoogspanning.
Zwaar transport
“Werken voor de spoorwegen vraagt een grote flexibiliteit.”, beklemtoont Jan De Witte. “Het komt er immers op aan het normale spoorverkeer zo weinig mogelijk te hinderen en bijzonder snel te kunnen reageren als er zich ergens problemen voordoen. Die flexibiliteit is onze grote troef. Dat heeft ook als gevolg dat we meestal werken op ongewone uren, zoals ’s nachts en in de weekends.”
Door het zoeken naar meer flexibiliteit kwamen de broers ook bij Volvo Trucks uit. “We investeerden zwaar in nieuw materieel, zoals spoorkranen en machines om sporen aan te leggen. Om onze flexibiliteit te handhaven hoorde daar ook het gepaste transportmaterieel bij. Voor onze specifieke wensen konden we bij onze normale leveranciers niet meer terecht. We waren namelijk op zoek naar een speciaal transport trekker met een gegarandeerde statische koppelschoteldruk tot 40 ton. Dat hebben we onder meer nodig om een speciale laadkraan op een oplegger te kunnen inzetten. De kraan komt daarbij op de sporen te staan en de trekker in een haakse hoek, doorgaans met de voorkant in de lager gelegen berm. Daarom is die koppelschoteldruk voor ons zo belangrijk.
Op de recentste Matexpo kwamen we in contact met Volvo Trucks. Al snel merkten we dat we hier op het juiste spoor zaten. Zo kwam de eerste Volvo in ons bedrijf, een FH16 750 8×4 met Heavy Haulage uitrusting, goed voor 150 ton treingewicht. Omdat de trekker en de service van Automobilia Pittem ons zo goed bevielen, plaatsten we een tweede bestelling.”
Het gaat hierbij om een tweede zwaar transport trekker, meer bepaald een FH16 750 6×4 met de nieuwe I-Shift met kruipversnellingen. Deze trekker kan treingewichten aan tot 120 ton. Verder investeerde het bedrijf nog in een FH 540 6×2 trekker voor 80 ton treingewicht. “Hiermee streven we opnieuw naar flexibiliteit. Want de trekker is zowel aan onze dieplader te koppelen als aan een gewone oplegger. Hij kan dus ook ingezet worden voor werken zonder vergunningsplicht.”, legt Jan De Witte uit. De vierde Volvo van het bedrijf is een FH 460 8×4 met tridemassenstel en werfvering. Bovendien kreeg deze truck een 25 ton Multilift containersysteem en een Hiab laadkraan van 38 t/m.
“Die recente aankopen zijn allemaal geïnspireerd door ons streven naar autonomie. We moeten direct kunnen inspelen op een vraag naar dringende interventies. Anderzijds werken we meestal ’s nachts en in de weekends aan de spoorwegen en dan is het moeilijk om vervoer buitenshuis te regelen om ons materieel ter plaatse te krijgen.”
Jan en Bert laten niets aan het toeval over. Zelfs de kleinste details worden uitvoerig besproken en gepersonaliseerd. Zo is bijvoorbeeld meer dan gewoonlijk aandacht besteed aan extra verlichting. Als je meestal ’s nachts werkt, zeker niet overbodig. Uit alles is te merken dat de echte passie hebben voor hun zwaar transportmaterieel en dat die passie door Volvo Trucks uitstekend ingevuld wordt.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr