RENAULT TRUCKS: EEN NIEUWE DEMOTRUCK OM BRANDSTOFVERBRUIK EN CO2-UITSTOOT TE VERLAGEN

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr

Renault Trucks zet zijn onderzoek naar een verhoging van de energie-efficiëntie van vrachtwagencombinaties voort. Met het FALCON-project wil het een volledige vrachtwagencombinatie ontwikkelen om het grote potentieel aan te tonen van innoverende concepten voor de verlaging van het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot.

De verlaging van het brandstofverbruik heeft een centrale plaats in de ontwikkeling van de vrachtwagens van Renault Trucks, die ontworpen worden om winst te genereren voor de transporteurs. In navolging van de studietrucks Optifuel Lab 1 en Optifuel Lab 2, en recenter nog de concepttruck Urban Lab 2 voor de distributie, wil Renault Trucks een nieuwe experimentele volledige vrachtwagencombinatie ontwikkelen waarmee het een 13% lager brandstofverbruik wil bekomen ten opzichte van een standaardcombinatie met een Renault Trucks T-trekker.

Voor het FALCON-project, Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption, werkt Renault Trucks samen met een consortium van partners bestaande uit Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, de École Centrale de Lyon (LMFA), en het IFSTTAR (LTE; LESCOT). Het project wordt gefinancierd door de Franse overheid via het Fonds unique interministériel (F.U.I.).

Het doel van de technologische ontwikkelingen is een ROI voor de klant binnen maximaal twee jaar in normale uitbatingsomstandigheden, rekening houdend met een industrialisatie op middellange termijn. Onderzoek zal gaan naar de optimalisering van de stroomlijn van het geheel trekker-oplegger, verbonden banden met lage rolweerstand, voorspellende functies voor zuinig rijden en energiebeheer, en de verbetering van de aandrijflijn door een nieuwe generatie van het warmterecuperatiesysteem Rankine en de ontwikkeling van geoptimaliseerde smeermiddelen. Alle technologieën, met uitzondering van het Rankine-systeem, zullen ingebouwd worden in een demotruck en vanaf eind 2018 in reële omstandigheden worden getest.

Met het FALCON-project, dat ten einde loopt in 2020, beschikt Renault Trucks over een nieuw rijdend laboratorium om technologie te testen die het brandstofverbruik van vrachtwagencombinaties verder kan doen dalen. Tegelijk kan het zich zo voorbereiden op de vereisten van, met name Europese, toekomstige reglementeringen rond de CO2-uitstoot van vrachtwagens, hun gewicht, hun afmetingen en hun banden.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr