Bij de opening van Solutrans ontvangt IVECO op zijn stand de Franse minister van Transport, mevrouw Elisabeth Borne

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr

Bij de opening van editie 2017 van het salon Solutrans had IVECO de eer om op zijn stand de Franse minister van Transport, mevrouw Elisabeth Borne, te ontvangen. Een bezoek vol nieuwigheden, omdat ze alle milieuvriendelijke technologische innovaties van het merk kon ontdekken: van lichte bedrijfswagens met de Daily Blue Power NP en Electric, over het zware gamma met de Stralis Natural Power 460 pk, tot het Z TRUCK-concept, dat voor het eerst werd voorgesteld in Frankrijk.

Pierre Lahutte, President van het merk IVECO, benadrukte ook de expertise en knowhow van het merk op het vlak van Gasmotoren. Hierbij presenteerde hij de nieuwe CURSOR 13 NP-motor, de krachtigste motor op één brandstof die op dit moment beschikbaar is. Hij werd enkele weken geleden voorgesteld en wordt geproduceerd in de fabriek van Bourbon-Lancy (Frankrijk). Een nieuw bewijs van de uitmuntendheid van de Franse CNG/LNG- en bio-CNG/LNG-sector. Deze motor, die de nieuwe STRALIS NP 460 pk aandrijft, waarvan de actieradius 1600 km bedraagt, vormt een nieuwe mijlpaal in de richting van de noodzakelijke energietransitie binnen het goederentransport over de weg.

De minister heeft ook de aanwezigheid kunnen vaststellen van een volledig aardgas-aanbod dat voldoet aan de milieu-uitdagingen van het moment, maar ook aan de eisen van transporteurs. Als antwoord op een vraag hierover door de minister zei Pascal MEGEVAND, Directeur R&D en SI bij Mégevand Frères en initiator van het EQUILIBRE-project, het volgende: “Met de recentste generatie LNG-vrachtwagens van IVECO beschikken we over een krachtige oplossing voor alle soorten opdrachten. De Stralis NP 460 pk is de eerste LNG-vrachtwagen die geen enkele aanpassing van de bestuurder vereist. Het enige dat opvalt, is dat de cabine nagenoeg volledig trillings- en geluidsvrij is.”

De groepen MAUFFREY en MENDY hebben deze verklaring trouwens bevestigd door op de IVECO-stand officieel 25 nieuwe Stralis NP 460 pk te bestellen.

Als antwoord op een vraag rond de relevantie van waterstofmotoren waren Pascal Mégevand en Pierre Lahutte het erover eens dat er geen enkele deur naar de toekomst gesloten mag worden. Ze benadrukten ook de relevantie van biomethaan, een biobrandstof die lokaal geproduceerd wordt op basis van biologisch afval, die tegelijk 100% koolstofvrij is, geen deeltjes bevat en grote werkgelegenheidsmogelijkheden biedt voor Frankrijk, dat, dankzij zijn landbouw, over het grootste potentieel in Europa beschikt.

Hierover zei Pierre Lahutte het volgende: “Om onze CO2-emissies te beperken en de luchtkwaliteit in steden te verbeteren, hebben we onmiddellijk een volwassen oplossing nodig. Biomethaan is het nieuwe waterstof, omdat het een onmiddellijke, grootschalige oplossing biedt voor problemen als luchtkwaliteit, koolstofvrij transport, energieonafhankelijkheid en het landbouwinkomen. Het stimuleren van de ontwikkeling van deze energie moet, in onze ogen, een belangrijk doel zijn van elk beleid dat streeft naar duurzaam personen- en goederentransport.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr