Vlaams Inzamelcentrum Textiel zamelt duurzaam in met Scania’s op aardgas

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr

Het Vlaams Inzamelcentrum Textiel heeft twee Scania’s CNG (Compressed Natural Gas) in gebruik genomen. Met de vrachtwagens op aardgas kiest het bedrijf voor de meest duurzame oplossing om gedragen kleding op te halen. “Onze containers staan in dorpscentra of in de buurt van winkels”, zegt Christophe Van Cauwenberge. “Daarom kiezen we ervoor om zo ecologisch mogelijk te rijden.”

Het Vlaams Inzamelcentrum Textiel uit Zulte zamelt in heel Vlaanderen gedragen textiel in. De ingezamelde goederen gaan integraal geleverd naar recyclagebedrijf Recutex. Daar worden de goederen optimaal en met een zo klein mogelijke milieulast verwerkt. Een deel wordt opnieuw draagbare kledij, de andere fractie wordt gerecycleerd of er worden poetslappen van gemaakt.

Scania P280
Voor het ophalen van de kleding heeft het Vlaams Inzamelcentrum Textiel een vijftigtal chauffeurs. Die rijden met bakwagens van 12, 15 of 18 ton, alle aangedreven door dieselmotoren. Maar nu kiest het Vlaams Inzamelcentrum Textiel de eerste keer voor de op aardgas aangedreven Scania P280. “De schadelijke uitstoot van deze Scania’s op aardgas is aanzienlijk lager dan vrachtwagens die op diesel rijden”, zegt Christophe Van Cauwenberge. “Wij werken veel voor openbare besturen en ook daar staat duurzaamheid voorop. We willen de uitstoot van schadelijke stoffen en van CO2 beperken. Bovendien zijn deze motoren ook stiller, wat dan weer zorgt voor een verminderde geluidsoverlast.”

Luchtvering
De vrachtwagens van het Vlaams Inzamelcentrum Textiel rijden gemiddeld 40.000 kilometer per jaar en blijven tien jaar in dienst. Daarom kiest het bedrijf nu voor een voertuig dat ook voor de lange termijn een duurzame inzet mogelijk maakt. Aardgas tanken in de buurt is geen probleem voor het bedrijf. Op de E17 in Kruishoutem is er een station dat CNG aanbiedt en daar passeren de chauffeurs sowieso. Omrijden om te tanken hoeven ze niet.

Voor het comfort van de chauffeurs koos het bedrijf voor een rondom luchtgeveerde truck en voor een automatische versnellingsbak. De Scania P280 heeft een ruime dagcabine met ergonomisch verantwoorde inrichting zodat de chauffeur zijn dagtaak ontspannen en veilig kan uitvoeren. Deze cabine werd in Engeland bekroond tot de veiligste op het vlak van zicht rondom voor de chauffeur. Uit de studie van de Britse Loughborough Design School blijkt dat deze Scania-cabine – in tegenstelling tot die van de concurrentie – nauwelijks dode hoeken heeft. Ze voldoet ook aan de strenge Zweedse veiligheidsnorm.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this pageShare on RedditShare on Tumblr