Europa’s grootste elektrische busvloot in operatie

Op 28 maart 2018, hebben Connexxion, Vervoerregio Amsterdam en Schiphol Europa’s grootste elektrische busvloot gepresenteerd. Vanaf 1 april rijden op en rond Schiphol en op hoogwaardig openbaar vervoerlijnen binnen de concessie Amstelland- Meerlanden 100 elektrische gelede VDL Citea’s in operatie. In de voorgaande weken zijn de VDL Citea’s SLFA Electric gefaseerd in de dienstregeling opgenomen. Alle elektrische bussen zijn voorzien van de nieuwste batterijtechnologie die aan de hoogste en strengste Europese eisen voldoet

Maximale inzet

Deze 100 elektrische gelede VDL Citea’s gaan gezamenlijk 30.000 km per dag rijden. Op 6 lijnen worden de bussen 24 uur per dag ingezet. Dankzij het geoptimaliseerde snellaadconcept is de operationale beschikbaarheid van de elektrische bussen maximaal. De batterijen hebben een energie-inhoud van 169 kWh en kunnen met maximaal 420 kW vermogen geladen worden. Dit betekent dat een lege batterij in maximaal 20 minuten weer opgeladen wordt voor een volgende rit. Op deze manier wordt de stilstand voor laden tot een minimum beperkt. Naast 23 Heliox snelladers (450 kW), die verdeeld zijn over 4 strategische laadpunten in de operatie, zijn op het depot 84 Heliox depotladers (30 kW) voorzien. Hier worden de bussen ’s nachts langzaam geladen en worden dan tevens voorverwarmd zodat deze ’s ochtends met een volle batterij en voorverwarmd interieur in de operatie kunnen starten. Het laden gebeurt via een pantograaf op het dak van de bussen. Verder wordt er nog gebruik gemaakt van 2 Heliox mobiele laders (25 kW).

R-Net en Schipholnet

Er zijn 2 verschillende uitvoeringen van de VDL Citea SLFA Electric aan Connexxion geleverd. De R-Net bussen zijn uitgevoerd met een 3-deurs configuratie in het standaard Citea exterieur met maximaal 50 zitplaatsen. Deze bussen gaan rijden op 4 hoogfrequente R-Net lijnen tussen Uithoorn, Amstelveen, Schiphol en Amsterdam centrum.

De bussen voor Schipholnet gaan rijden op 12 lijnen op en rond Schiphol. Deze bussen zijn uitgevoerd in het futuristische BRT design. Dankzij de uitvoering met een 4e deur beschikken de bussen over een verder geoptimaliseerde passagiersflow.
Alle bussen beschikken over een ruime chauffeurscabine. De chauffeur wordt via het standaard digitale Electronic Interface Cluster optimaal geïnformeerd over de rijprestaties en de actuele status van het voertuig. Voor de passagiers bieden luxe stoelen, WiFi en USB aansluitingen extra comfort.