Scania en LNG : Groter vermogen aantrekkelijk voor de klant

Scania is één van de pioniers met motoren op aardgas voor de transportsector. Maar voor een echte doorbraak waren krachtigere motoren op aardgas noodzakelijk. Eind 2017 stelde Scania in dat verband de nieuwe én krachtige 13-liter versie gasmotor voor, bedoeld voor duurzame oplossingen.

Met de Scania OC13 gasmotor is er nu een zescilindermotor in het aanbod met 410 pk en 2.000 Nm koppel. De capaciteiten van deze motor zijn vergelijkbaar met die van een dieselmotor, vooral ook dankzij een actieradius tot 1.000 kilometer bij gebruik van LNG. In tegenstelling tot CNG (samengeperst aardgas) kan er met LNG (vloeibaar gemaakt aardgas) veel meer brandstof meegenomen worden.

Met een vermogen van 410 pk kan de OC13 zowel voor langeafstandsvervoer als voor bouwwerkzaamheden worden gebruikt. De nieuw ontwikkelde Euro 6-gasmotor is de nieuwste aanvulling op het aanbod van Scania voor duurzame transportoplossingen, met een CO2-reductie van 15-90%.

De nieuwe motor met 410 pk levert 2.000 Nm bij 1.100 tot 1.400 o/m. Cijfers die goed te vergelijken zijn met dieselmotoren van vergelijkbare grootte. Met vloeibaar aardgas (LNG) kan een standaard trekker-opleggercombinatie van 40 ton 1.000 kilometer rijden zonder te hoeven tanken. Met dubbele LNG-tanks kan de actieradius zelfs oplopen tot 1.600 kilometer.

Het belang van motoren die functioneren op biomethaan of aardgas groeit snel in Europa omwille van de steeds grotere beschikbaarheid van de brandstof via een groeiend distributienet. Het milieu is daarbij een belangrijke factor met een verlaging van de CO2– uitstoot van 15 à 20 %. Met biogas is zelfs een verlaging tot 95 % mogelijk.

De gasmotoren zijn bovendien stiller dan hun door diesel aangedreven tegenhangers. De nieuwe Euro 6 motoren moeten voldoen aan de PIEK geluidsnormen, wat een geluidsniveau van minder dan 72 dB(A) betekent in zone met geluidsbeperkingen.

De Scania gasmotoren maken gebruik van een stoichiometrische verbranding, met andere woorden een complete verbranding van de brandstof en zuurstof. De motor is hiertoe uitgerust met bougies zoals een ottomoto en het mengen van brandstof en lucht gebeurt voor de inspuiting in de cilinders.

Bij de ontwikkeling werd er op toegezien dat de gasmotoren een gelijkaardig gedrag verkregen als een dieselmotor. Bij Scania wordt de 13-liter gasmotor gekoppeld aan de geautomatiseerde Scania Opticruise versnellingsbak.

Bij deze nieuwe generatie gasmotoren werden tevens de onderhoudsintervallen verlengd (45.000 km).

Eén van de eerste afnemers van een Scania met 410 pk gasmotor in ons land is de firma Ninatrans. Niet verwonderlijk want dat bedrijf draagt innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen in haar DNA.

“Vroeger was het vermogen op aardgas nog te beperkt voor bepaalde toepassingen”, vertelt Benny Smets, zaakvoerder van Ninatrans. “Met 410 pk wordt de gasmotor ook voor ons interessant, vooral door de lagere CO2-uitstoot en minder fijnstof. We hebben al ervaring met LNG-voertuigen en zijn tevreden dat nu ook Scania een krachtiger motor voorstelt. Wij hebben een goede relatie opgebouwd met het Zweedse merk en hebben alle vertrouwen in de kwaliteit. Het is niet uitgesloten dat er meer voertuigen op aardgas zullen volgen want het is volgens ons de meest zekere en verst staande oplossing om milieuvriendelijker te rijden. Andere alternatieven bieden nog niet dezelfde voordelen. Zeker nu het distributienet in Europa begint uit te breiden zullen we voor een groot gedeelte van de vloot overstappen op LNG.”