Van Wezel Autoparts transporteert jaarlijks 750.000 auto-onderdelen met Iveco Daily

Twintig Iveco Daily’s vertrekken iedere dag met meer dan drieduizend wisselstukken vanuit Tienen bij Van Wezel Autoparts naar groothandels in België en Luxemburg. De voertuigen worden gekocht bij Garage Govaerts Hugo uit Linter die het wagenpark ook onderhoudt.

Van Wezel Autoparts begon met de productie van overzetonderdelen in een tijd dat auto’s snel roestten en de drempels snel moesten worden vervangen. Toen de constructeurs wagens begonnen te produceren die niet meer roestten, schakelde Van Wezel over naar spatborden en motorkappen, koetswerkonderdelen die snel beschadigd raken bij een ongeluk. Intussen heeft het bedrijf een heel gamma aan plaatwerk. “Essentieel is dat de kwaliteit van die stukken gelijkwaardig is als de originele”, zegt Sales Manager Bart Daenen. “Met onze Equipartdelen, geruggesteund door de ISO 17020 certificering die we recentelijk behaalden,  maken we die belofte waar.”

Om de kwaliteit van aangeleverde onderdelen te testen heeft Van Wezel Autoparts in Tienen een tweehonderdtal testwagens waarop elk nieuw onderdeel dat een fabrikant levert eerst uitvoerig wordt getest voor het in omloop komt. Zelf produceert Van Wezel Autoparts geen stukken meer, de focus gaat volledig naar de distributie ervan in gigantische hoeveelheden. Zo gaan er jaarlijks 900.000 buitenspiegels en 1.000.000 koplampen in Tienen de deur uit en heeft Van Wezel Autoparts de grootste centrale voorraad radiatoren en aircodelen in Europa. Om al die stukken op te slaan gebruikt het bedrijf ook een deel van de gebouwen van Sylvania, de lampenfabriek die twee jaar geleden zijn productie fors terugschroefde.

Voor de distributie in België, Luxemburg en een deel van Nederland doet Van Wezel Autoparts al meer dan 30 jaar beroep op Iveco. Nu is dat met de Iveco Daily 50C15 met een laadruimte van 25 m³. Die is onder meer uitgerust met airco en een geveerde zetel zodat de chauffeurs voldoende comfort hebben. Voor de veiligheid zijn ze begrensd op 110 kilometer per uur. Er staat nu een nieuwe, lichtere laadbak op die in vergelijking met de vorige 30 cm langer is en 150 kilogram minder weegt.