Mercedes-Benz: Elk ongeval is er een te veel

Vrachtwagenveiligheid is momenteel het onderwerp van een fel politiek debat. Terwijl sommigen strengere wetten vragen, eisen anderen een verbod op het uitschakelen van rijhulpsystemen. De voorbije maanden heeft de pers herhaaldelijk bericht over ernstige ongevallen met vrachtwagens die inreden op de staart van files of voetgangers en fietsers aanreden. In vergelijking met de vorige jaren is het aantal ongevallen op de Belgische gewest-, provincie- en gemeentewegen gedaald, terwijl het aantal ongevallen op snelwegen min of meer hetzelfde gebleven is. Toch is Mercedes-Benz Trucks van mening dat elk ongeval er een te veel is. Daarom werkt de afdeling ‘Accident Research & Development’ voortdurend aan (de systematische ontwikkeling van) systemen die ongevallen kunnen voorkomen. Mercedes-Benz is dan ook al jarenlang een pionier op dit vlak, denk maar aan de geautomatiseerde remsystemen of Sideguard Assist. Dat laatste biedt Mercedes-Benz als enige constructeur ter wereld aan als een volledig geïntegreerd afslaghulpsysteem.

Strengere technische vereisten om ongevallen te voorkomen

Ook politici hechten veel belang aan vrachtwagenveiligheid en hun doelstelling is op zijn zachtst gezegd ambitieus: het aantal dodelijke verkeersongevallen op tien jaar tijd halveren. Die systematische benadering heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat nieuw ingeschreven vrachtwagens en bussen sinds november 2015 moeten worden uitgerust met geautomatiseerde remsystemen. In november 2018 worden de technische vereisten voor dergelijke systemen nog strenger. In de recentste versie van de algemene veiligheidsrichtlijn stelt de Europese Commissie onder meer voor om alle vrachtwagens en bussen tegen 2024 verplicht uit te rusten met afslaghulpsystemen. “Zodra de technische vereisten voor de homologatie van rijhulpsystemen werden gedefinieerd, moeten alle andere vrachtwagenconstructeurs het voorbeeld van Mercedes-Benz volgen. We beschouwen dit als een bijdrage tot een betere verkeersveiligheid in heel Europa,” aldus Dieter Schoch, de verantwoordelijke voor politieke en externe relaties betreffende de veiligheid van bedrijfsvoertuigen bij Daimler.

Vrachtwagens met veiligheidssystemen veroorzaken veel minder ongevallen

Uit de analyse van werkelijk gebeurde ongevallen is duidelijk gebleken dat geautomatiseerde remsystemen een erg positieve invloed hebben: de huidige studies in Nedersaksen en Baden-Württemberg wijzen uit dat vrachtwagens met een dergelijk systeem veel minder ongevallen veroorzaken dan vrachtwagens zonder het systeem. Schoch is overtuigd: “De snelle en verplichte invoering van een afslaghulpmiddel zou hetzelfde resultaat geven.”

Gedetailleerde ongevallenanalyse noodzakelijk om de systemen te verbeteren

Bovendien is het erg belangrijk om nauwgezet na te gaan hoe ongevallen daadwerkelijk gebeuren om verder verbeterpunten te identificeren. Mercedes-Benz voert zijn eigen ongevallenonderzoek en de resultaten worden zowel gebruikt voor de verdere ontwikkeling van onze systemen als voor gesprekken met wetgevers over toekomstige vereisten. “We hebben een uiterst dynamische ontwikkeling in onze onderneming,” verklaart Schoch. “Sensortechnologie wordt voortdurend verbeterd, algoritmen worden alsmaar krachtiger en het globale systeemdesign wordt alsmaar meer verfijnd.” Bovendien zullen de connectiviteit tussen voertuigen, de informatie van de weginfrastructuur en de automatisering in de toekomst een nog grotere rol gaan spelen. Daarom steunt Mercedes-Benz de ontwikkeling van een geïntegreerd verkeersveiligheidssysteem dat het voertuig, de bestuurder en de infrastructuur omvat.

Mogelijkheid om rijhulpsystemen uit te schakelen wettelijk vereist

Er wordt momenteel een publiek debat gevoerd over het feit dat zelfs de beste rijhulpsystemen nutteloos zijn wanneer ze door de bestuurder kunnen worden uitgeschakeld. De huidige systemen zijn echter ontwikkeld om te voldoen aan de wetten die zeggen dat bestuurders hun voertuig altijd moeten kunnen controleren. Daarom stipuleerde de wetgeving oorspronkelijk ook dat de systemen uitschakelbaar moesten zijn. “In onze ogen is dit ook nuttig wanneer de sensor bijvoorbeeld is bedekt met een vooraan gemonteerde voorziening zoals een sneeuwruimer voor wegonderhoudsvoertuigen of in bepaalde uiterst complexe verkeerssituaties in de stad,” aldus Schoch. De evolutie van de technologie en de wijzigingen in de wet bieden nu echter ruimte voor een debat over de situatieafhankelijke uitschakeling van systemen, de automatische herinschakeling en de mogelijkheid voor de bestuurder om het systeem tijdelijk op te heffen.