Scania in consortium dat streeft naar grootschalige uitbreiding van vrachtwagens op gas door heel Europa

Een consortium met de naam BioLNG EuroNet heeft deze week  aangekondigd de groei van LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof voor wegtransport in heel Europa te stimuleren. Dit doen ze door middel van nieuwe infrastructuur die moet zorgen voor succes op lange termijn en grootschalig gebruik van LNG.

De consortiumleden (Shell, Disa, Scania, Osomo en Iveco) zullen elk afzonderlijk activiteiten ontplooien met als doel 2.000 meer LNG-vrachtwagens op de weg, 39 LNG-tankstations en de bouw van een Bio-LNG-centrale in Nederland.

De LNG-stations zullen deel uitmaken van een pan-Europees netwerk en worden gebouwd in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen en Spanje. Deze stations bevinden zich op een afstand van ongeveer 400 km van elkaar langs de belangrijkste routes in het wegennetwerk van Spanje naar Oost-Polen.

“LNG is een steeds meer betaalbare brandstof voor het zware vervoer, waardoor het een steeds belangrijkere energiebron zal worden naarmate de transportsector zich ontwikkelt,” aldus István Kapitány, Executive Vice President bij Shell Retail. “Bij Shell streven we ernaar onze klanten meer koolstofarme energie te bieden en de nieuwe LNG-tankstations vormen een essentieel onderdeel van de puzzel. Ik hoop van harte dat in de komende jaren vele Europese chauffeurs gebruik zullen maken van dit belangrijke netwerk van stations.”

De bio-LNG-centrale zal naar verwachting 3000 Mton/jaar Bio-LNG produceren en gebruik maken van biomethaan uit afval. Dit wordt aan eindgebruikers verkocht via het LNG-netwerk.

“Dit programma omvat vulstations, biobrandstofproductie en subsidies die allemaal noodzakelijk zijn voor innovatieve klanten om ondanks de extra initiële kosten te investeren in de vrachtwagens”, zegt Jonas Nordh, Director Sustainable Transport Solutions bij Scania. “Hoewel LNG (ongeveer 20 procent verminderde CO2-uistoot) tegenwoordig breder beschikbaar is, kan biogas (meer dan 90 procent verminderde CO2-uitstoot) in toenemende mate worden gemengd met het aardgas nu de productie van biogas stijgt.”

BioLNG EuroNet heeft een ambitie om in de toekomst LNG als brandstof voor wegtransport in Europa nog verder uit te breiden.