Vincent Logistics bestelt vijf extra ecocombi’s bij Volvo Trucks

Vincent Logistics SA heeft in januari 2018 zijn eerste ecocombi of LZV (Langere en Zwaardere Vrachtwagen) in gebruik genomen. Afgevaardigd bestuurder Jean Vincent gelooft sterk in dit concept. Hij heeft vijf extra eenheden besteld bij Volvo Trucks, die in het vierde kwartaal van 2018 in gebruik werden genomen.

 Een ecocombi is een wegcombinatie die 25,25 m lang kan zijn en een totaal gewicht op de grond heeft van 60 ton, vergeleken met 16,5 m en 44 ton respectievelijk voor een conventionele trekker/opleggercombinatie. De laadcapaciteit bedraagt 52 Europalletten in plaats van 33 Europalletten. Het laadvermogen is maar liefst 40 ton, tegenover 28 ton. De vermindering van de CO2-uitstoot per vervoerde ton bedraagt ongeveer 20% in vergelijking met een conventioneel voertuig.

“Deze ecocombi’s zijn niet alleen milieuvriendelijker, ze verminderen ook het aantal vrachtwagens op de weg. Twee ecocombi’s vervangen drie traditionele combinaties. Gezien de moeilijkheid om gekwalificeerde chauffeurs aan te werven, is dit ook een onmiskenbaar voordeel,” zegt Jean Vincent. “Het is geen toeval dat ze in Scandinavië al meer dan 25 jaar en in Nederland al 13 jaar in gebruik zijn. Bij onze noorderburen rijden al maar liefst 1.280 LZV’s rond.

In België bevinden de ecocombi’s zich nog in de lanceringsfase. Momenteel zijn er al 10 eenheden in omloop, voornamelijk in het zuiden van het land. In Vlaanderen komen er op korte termijn ook meer.

Deze voertuigen zijn voornamelijk bestemd voor industriële klanten die aanzienlijke stromen genereren tussen hun productielocaties en de distributiecentra. Innovatieve en milieubewuste opdrachtgevers staan zeer open voor het gebruik van deze voertuigen.

De ecocombi’s van Vincent Logistics zijn combinaties van een Volvo FM bakwagen van 500 pk, een dolly en een oplegger. “Dankzij de technische ondersteuning van Volvo Trucks, de fabrikant van de bovenbouw, de fabrikant van de dolly en de fabrikant van de oplegger, hebben we een leeggewicht voor het hele voertuig van iets minder dan 19 ton bereikt”, zegt Jean Vincent.

De bakwagens zijn 100% vergelijkbaar met die van de rest van de vloot van het bedrijf, om het onderhoud te vergemakkelijken. “Binnen ons bedrijf streven we naar maximale standaardisatie, inclusief op gebied van assen (BPW) en banden (Michelin). Zo kunnen we de voorraad reserveonderdelen en de duur van de interventies verminderen”, voegt hij toe.

De bestelling van de ecocombi’s werd geplaatst in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Belgium en Truck Service Sébastian, de dealer in de regio Luik. “Een ecocombi is een voertuig dat men niet gemakkelijk configureert. Het was niet alleen belangrijk om de gewichtsverdeling goed te respecteren, maar ook om de beste oplossingen te vinden om het leeggewicht te verminderen. Daarnaast hebben we met Jean Vincent samengewerkt om de ideale motorisering te vinden, onder meer in functie van de remeisen. Daarom hebben we, naast de VEB+ motorrem, gekozen voor een extra retarder,” legt Yves Sébastian uit.

Deze intense samenwerking tussen Jean Vincent – een zeer trouwe klant – en Truck Service Sébastian heeft de dealer in staat gesteld om zich nieuwe knowhow eigen te maken. “De belangstelling voor ecocombi’s neemt toe en de vraag groeit. Deze nieuwe expertise geeft ons een voorsprong op de concurrentie… en is zeer goed voor het merkimago van ons bedrijf,” aldus Yves Sébastian.