FMX als werktuig voor Gunther Boons

Een eerste vrachtwagen aankopen is geen lichte beslissing. ”Ik heb alles goed overdacht voor we de keuze maakten voor Volvo en de FMX”, zegt Gunther Boons, oprichter en eigenaar van het bedrijf gespecialiseerd in schrijnwerk en inrichting.

We treffen Gunther in Sint- Niklaas, waar hij in een nieuwe woonzone met zijn amper drie weken oude FMX en performante Palfinger kraan glasrekken op hun plaats zet. “Voor dit project waren we verantwoordelijk voor het plaatsen van alle deuren, ramen en dakkapellen”, legt Gunther uit terwijl zijn vingers over de afstandsbediening van de kraan dansen. Moeiteloos schuift het gevaarte uit tot 32 meter en tilt de rekken over de huizen heen op hun plaats. Gunther Boons startte zijn eigen bedrijf in 2002 als algemene schrijnwerkerij. De activiteiten evolueerden naar bouwprojecten, waarbij het bedrijf de ramen, deuren en dakconstructies plaatst. “Wij zorgen in feite voor de afwerkingsfase na de ruwbouw.”

“Omdat onze activiteiten uitbreiden, wou ik minder afhankelijk worden van derden. Voor het hijswerk waren we immers altijd afhankelijk van het materieel ter plaatse, zoals een torenkraan, of we moesten een kraan inhuren. Met de aankoop van een vrachtwagen met kraan beschik ik over veel meer flexibiliteit en ben ik niet langer meer afhankelijk van anderen. We kunnen grotere projecten aan en kunnen alles zelf plannen zoals het ons het best uitkomt. Ik had een goed idee van wat ik eigenlijk wou en in nauwe samenwerking met Nebim Dendermonde en Adam is dat een Volvo FMX460 8×4 geworden met Palfinger PK 65002-SH kraan en afzetbare laadbak. Op mijn verlanglijstje stonden onder meer een grote manoeuvreerbaarheid, voldoende laadvermogen voor de kraan en een ergonomische werkomgeving. Alleszins een pluim voor Nebim voor de opvolging en begeleiding van dit project. Dit is echt een uitstekende service. 

De manoeuvreerbaarheid van de FMX is te danken aan de gestuurde voorassen en het praktische gegeven dat ik de achterste as van de aangedreven tandem kan optillen om de draaicirkel te verkleinen. Een andere vereiste was een vijfde steunpoot vooraan om ook in moeilijke omstandigheden met de kraan te kunnen werken. De firma Adam in Berlare monteerde de Palfinger op het FMX chassis en bracht er tevens een afzetsysteem met haakarm op aan om een laadbak te kunnen meenemen. Eigenlijk wou ik het voertuig inschrijven als werktuig, want ik rij slechts kleine afstanden en dan moet de kraan aan het werk. Maar omdat er ook een laadbak op zit en ik goederen meeneem kon dat niet. Met zijn totaalgewicht van 32 ton blijft er ondanks de zware kraan toch een nuttig laadvermogen over van ongeveer 7 ton en dat is voor mijn activiteiten voldoende.”

De grote kraan op de FMX heeft een horizontaal bereik van 32 meter en kan dan nog 480 kg tillen. In de hoogte is het bereik 35 meter en de maximale hefkracht is 19 ton. “Het rijden met de FMX is een plezier door het grote comfort, de zeer precieze en lichte besturing en de feilloos schakelende automaat. Met onze activiteiten zal de motor wellicht meer draaiuren dan rij-uren maken. Voor het onderhoud reken ik op de Volvo werkplaats Nebim in Dendermonde. Daar kennen ze het voertuig, want ze waren nauw betrokken bij het ontwerp. Dankzij de Volvo FMX kan het bedrijf groeien zonder dat er meer personeel nodig is, want personeel vinden is ook in onze branche niet eenvoudig. We kunnen nu eenvoudigweg veel grotere en interessantere projecten aan.”