FB Logistics : vijf nieuwe Mercedes-Benz Actros 1842

FB Logistics werd zowat veertien jaar geleden opgericht door Patrick Boketi, die in die beginperiode zelf met een bestelwagen als onderaannemer van de grote koeriersbedrijven rondreed. Intussen is het bedrijf na een verhuis van Peutie naar de Cargo-zone van de luchthaven van Zaventem uitgegroeid tot een vaste waarde inzake transport en logistiek. FB Logistics wist zich op die manier op te werpen als partner bij uitstek voor de industrie, luchtvracht en lifestyle.

Het bedrijf legt zich sinds 2015 echter ook steeds meer toe op het vervoer en de logistiek van farmaceutische producten. “Wij hebben in die periode werk gemaakt van onze IATA-certificering en via het consultancybedrijf, dat wij daarvoor onder de arm hadden genomen, hebben wij een CEIV-erkenning binnengehaald. Dit certificaat wordt door IATA erkend omdat het een kwaliteitssysteem voor farmaceutische producten betreft met eigen procedures en checklists. Je zou het een soort ISO-certificaat voor de farmawereld kunnen noemen”, zegt Christophe Vandenberghe, Branch Manager van FB Logistics. Nadat FB Logistics in december 2016 zijn certificatie helemaal rond had, kon het bedrijf zich inschrijven voor tenders bij de grote jongens uit de farmaceutische wereld. Een evolutie die het bedrijf geen windeieren heeft gelegd. “De CEIV-erkenning raakt vandaag meer en meer ingeburgerd en begint echt het verschil te maken. Het is dus duidelijk dat wij in 2015 de juiste keuze hebben gemaakt”, gaat Christophe Vandenberghe verder, die echter meteen onderstreept dat die keuze ook weer niet zo evident was. Vooral de grote investeringen die ermee gepaard gaan, schrikken nogal wat ondernemingen af. Zo moeten alle trailers voorzien worden van een trackingsysteem, moeten er sensoren geplaatst worden op trekkers en opleggers, moet er een monitoringsysteem opgezet worden en dient ook een schoonmaaksysteem op poten te worden gezet. “En uiteraard is de consultancy evenmin gratis. Maar nu beginnen deze investeringen stilaan te renderen en kunnen we ze ook terugverdienen. En opnieuw investeren in nieuwe trucks”, verduidelijkt Christophe Vandenberghe.

Kwaliteit is de rode draad doorheen de activiteiten van FB Logistics. Om dat extra in de verf te zetten, heeft het bedrijf onlangs een nieuwe Quality Security Manager in dienst genomen. Die moet erop toezien dat het kwaliteitshandboek constant wordt gevolgd. Daarnaast moeten het management en chauffeurs een GDP-opleiding volgen om met farmaceutische producten te mogen rijden. “Wij werken trouwens niet met interim- of onderaannemingscontracten. Onze chauffeurs worden vooraf uitvoerig gescreend en na een praktische rijtest wordt hen al dan niet een contract aangeboden. Op die manier hebben wij bijzonder weinig verloop. Dat onze chauffeurs ook allemaal hun eigen vaste truck hebben, speelt daar ongetwijfeld ook in mee”, stelt Christophe Vandenberghe.

Een bedrijf dat snel groeit, moet snel kunnen schakelen. Vandaar dat FB Logistics durft te investeren nog voor de trafiek echt een feit is. “Dat geeft uiteraard aan dat Patrick Boketi genoeg vertrouwen heeft in zijn eigen bedrijf en zijn eigen mensen”, geeft Christophe Vandenberghe tekst en uitleg bij de nieuwe investering in vijf Actros 1842. Mercedes-Benz maakt het voor FB Logistics mogelijk om snel te schakelen. “Zij zorgen op die manier als het ware voor een perfecte groeibegeleiding”, glimlacht de Branch Manager van FB Logistics. Bij de sterke punten van het merk met de ster somt Vandenberghe de kwaliteit en de service op. FB Logistics koopt zijn trucks bij het Mercedes-Benz Truck Center Sint-Pieters-Leeuw, maar vertrouwt het onderhoud van zijn voertuigen toe aan het officieel erkende Mercedes-Benz Servicepunt van Mercedes-Benz Miers. “Ze zijn niet alleen nabij, maar staan altijd klaar, ook op vrijdag of zaterdag. De Mercedes-Benz trucks munten verder ook uit inzake bedrijfszekerheid en veiligheidssystemen. Wij kiezen dan ook altijd voor trucks met een Safety Pack. Andere sterke punten zijn de continuïteit van het merk, de hoge restwaarde en het feit dat de chauffeurs er gewoon graag mee rijden. Wie tot 15 uur per dag achter het stuur van een truck moet doorbrengen, mag ook een stem in het kapittel hebben”, aldus nog Christophe Vandenberghe, die de misschien wel sterkste kwaliteit van de Actros tot het laatst gehouden heeft: “De Actros 1842 is met een gemiddeld verbruik tussen 22 en 23 liter per 100 km gewoon een bijzonder zuinige truck en dat voel je als ondernemer in je portemonnee.”