Spring naar content

1,6 miljard euro op 12 jaar: dat is de schatting van Viapass van de kost van het eerste‘interoperabele’ Europese systeem voor kilometerheffing door middel van OBU’s… En in dezekolossale kosten zijn enkel de kosten inzake de inning van de heffing door de private operatoren inbegrepen. Noch met de lonen van ambtenaren en lokale controleurs, noch met de werkingskosten van Viapass, noch met de erelonen van advocaten werd rekening gehouden.

Voor de derde verjaardag van Viapass en haar ‘fantastisch’ ‘interoperabel’ systeem, hebbenzij onderstaande resultaten kunnen voorstellen:

✓ De OBU van de “Single Services Provider” Satellic, waarvan de installatie in alle Europese vrachtwagens voor 1 april 2016 met dwang werd opgelegd, is nog steeds niet EETS erkend (→ https://www.viapass.be/tol-in-europa/)!

De OBU’s van Satellic dienen enkel voor de inning van de Belgische kilometerheffing. De “Single Services Provider” is dus zelf niet interoperabel… Een toppunt van ironie!

✓ Viapass is nog steeds niet bij machte om een beetje nuttige informatie aan te leveren, zowel inzake economische als ecologische cijfers:

  • Niets over de gemiddelde of mediaan kost van de kilometerheffing die een transportonderneming dient te betalen voor elk van zijn voertuigen die gelieerdzijn aan haar transportvergunning…
  • Niets over de CO2 uitstoot van vrachtwagens, hoewel hun kilometers gekendzijn…
  • Niets over NOx en fijn stof, hoewel de EURO-normen van alle vrachtwagensgekend zijn…

Waarom dienen transporteurs dan een – duur – systeem financieel te ondersteunen waarmee de lokalisatie van alle vrachtwagens gekend is, ongeacht of ze zich bevinden op het tolnetwerk of daarbuiten?

Voor transporteurs (en zij hebben een olifantengeheugen) bracht de invoering van het systeem een hele rommelboel met zich mee:

  • De creatie van werkgelegenheid in callcenters (die, in april 2016, gelegen warente Maastricht en Carcassonne…).
  • Het “gratis” telefoonnummer ‘dubbel nul’ dat uiteindelijk toch vaak betalend is…o OBU’s die het (illegale) gebruik van de meest eenvoudige GPS-stoorzenders niet kunnen detecteren…
  • Duizenden slecht werkende OBU’s die dienen vervangen te worden…o Miljoenen euro’s aan onterechte boetes…
  • Een waanzinnig boetesysteem…
  • Een controlesysteem dat niet gehomologeerd is…
  • Honderden administratieve en gerechtelijke beroepsprocedures…

In het licht van deze idyllische omstandigheden mag het niet verbazen dat de Rechtbank van Eerste Aanleg te Namen onlangs heeft besloten om een vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof om te weten welke houding zij dient aan te nemen in de honderden aangespannen procedures inzake betwiste boetes…

Met zulk groot ‘succes’ is er dan ook geen andere mogelijkheid dan deze verjaardag in hetgrootste geniep te vieren en, vooral, met een absoluut minimum aan fatsoen.

Scroll naar boven