Skip to content

Eerste VDL Citea Electric voor Frankrijk in operatie in Orléans

 Onlangs is de eerste VDL Citea SLFA-180 Electric opgenomen in de dienstregeling van Orléans in Frankrijk. Voor zowel vervoerder Keolis Métropole Orléans als de metropoolregio Orléans is dit de eerste elektrische VDL-bus, die wordt ingezet op diverse drukke lijnen in de stad. Door de gelede e-bus op meerdere stadslijnen in te zetten wil Keolis ervaring opdoen met elektrisch rijden. VDL Bus & Coach is als systeemleverancier ook verantwoordelijk voor de installatie, implementatie en het onderhoud van het laadstation. 

“We zijn erg trots op het vertrouwen van Keolis Métropole Orléans in VDL Bus & Coach als transitiepartner naar zero emissie busvervoer”, aldus Jérôme Gendre, Managing Director VDL Bus & Coach France. “VDL heeft als systeemleverancier de afgelopen jaren belangrijke ervaring opgedaan als transitiepartner van toonaangevende E-Mobility projecten in onder andere Nederland, Duitsland en Scandinavië. We zijn verheugd dat we nu ook in Frankrijk een bijdrage mogen leveren aan de verduurzaming van het busvervoer in Orléans”. 

Snellaadconcept 

De VDL Citea SLFA-180 Electric is uitgerust met een batterijpakket van 169 kWh. Door het snellaadconcept kan de e-bus middels een pantograaf in 35 minuten volledig worden geladen met een Heliox 300 kW snellader. Dit gebeurt op het depot in Saint Jean de Braye, in het noordoosten van Orléans. Door dit snellaadconcept heeft de gelede VDL Citea Electric een hoge operationele beschikbaarheid, waardoor de e-bus 24 uur per dag en 7 dagen per week inzetbaar is, afgezien van korte tussentijdse laadperiodes. Na een laadsessie kan er tot ruim 100 kilometer onafgebroken gereden worden. 

Uitvoering Citea SLFA-180 Electric 

De Citea SLFA-180 Electric is volledig uitgevoerd conform de wensen van Keolis Métropole Orleans. Het interieur is voorzien van RVS stastangen en de stoelen zijn bekleed met luxe koningsblauw velours. Het dessin van de stoelen is speciaal voor het openbaar vervoer in Orléans ontworpen en draagt samen met de blauwe sfeerverlichting bij aan de moderne look van het voertuig. Door een elektrisch uitschuifbaar rolstoelplatform, een veilige rolstoelplaats en speciale comfortabele zitplaatsen is de gelede e-bus ook uitstekend toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit. 

Volledige elektrificatie van de busvloot in Orléans 

De Franse overheid wil per 2030 het verbruik van fossiele brandstoffen fors hebben gereduceerd. Deze doelstelling is onderdeel van de in 2015 door het Franse parlement aangenomen energietransitiewet. Om deze doelstelling te behalen, is het noodzakelijk om een groot deel van het openbaar vervoer in Frankrijk te elektrificeren. Keolis Métropole Orléans is reeds in 2017 

begonnen met het testen van verschillende elektrische bussen van diverse leveranciers. Na een positieve testfase heeft dit uiteindelijk geleid tot de levering en recente ingebruikname van de eerste VDL Citea SLFA-180 Electric voor Frankrijk. De ambitie van metropoolregio Orléans is om in 2024 al het openbaar busvervoer emissievrij te hebben en zo ruimschoots te voldoen aan de milieueisen van de Franse overheid. 

Keolis Métropole Orléans 

Keolis is wereldwijd een belangrijke operator van openbaar personenvervoer en is aanwezig in 15 landen, waaronder in Frankrijk. Keolis Métropole Orléans, een dochteronderneming van Keolis Group, heeft ongeveer 750 werknemers, waaronder 485 bus- en trambestuurders, die 36 miljoen passagiers per jaar vervoeren op het TAO bus- en tramnetwerk in 22 gemeenten van het grootstedelijk gebied van Orléans. De missie van Keolis Métropole Orléans is om klanten dienstverlening van de hoogste kwaliteit te bieden en met haar expertise een belangrijke bijdrage te leveren aan de dynamiek van de metropoolregio. 

Scroll To Top