DAF breidt aanbod in constructiesegment verder uit

Om vervoerders nog beter een voertuig op maat te kunnen bieden, breidt DAF Trucks haar leveringsprogramma uit met een aantal nieuwe voertuigconfiguraties, waaronder een 8×4 bakwagen met dubbel aangedreven tandem en gestuurde naloopas. Tegelijkertijd introduceert de Nederlandse truckfabrikant een in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde 10-tons vooras, alsook een volledig nieuwe 7,5 tons sleepas. De vernieuwingen onderstrepen de ambities van DAF om verder te groeien in het segment van de bakwagens – en met name in dat van de bouwvoertuigen. 

“2018 was voor DAF een historisch jaar”, stelt Richard Zink, directeur Marketing & Sales en lid van de Raad van Bestuur van DAF Trucks. “We sloten het jaar af als het tweede truckmerk van Europa met een marktaandeel van 16.6% in de zware klasse, waren marktleider in niet minder dan 7 landen, produceerden een recordaantal van 67.000 trucks en waren opnieuw het grootste importmerk in Duitsland – de grootste truckmarkt van Europa. Bovendien is DAF in Europa al sinds jaar en dag onbetwist marktleider in het trekker-segment.” 

De ambitie is om nóg verder te groeien. Zink: “Daarom gaan we ons nog nadrukkelijker positioneren in het segment van de bakwagens en bouwvoertuigen. Dáár zit voor DAF groeipotentieel. We hebben een ijzersterk aanbod robuuste chassis en assen, efficiënte aandrijflijnen en comfortabele cabines. DAF levert voor elke inzet de beste truck.”

Nieuwe assen
Al sinds 1958 ontwikkelt en produceert DAF haar eigen assen zodat deze perfect zijn afgestemd op de vele chassisvarianten die de onderneming levert. De assen van DAF onderscheiden zich door hun hoge betrouwbaarheid en levensduur, geringe interne wrijving en lage gewicht – en dat betekent: lage operationele kosten en hoge laadvermogens. 

Nieuw: 10-tons vooras
Naast de bestaande 7,5-, 8- en 9-tons voorassen, levert DAF op de CF en XF vanaf de tweede helft van dit jaar ook een 10-tons uitvoering. Deze is met name interessant voor toepassingen in het bouwsegment, waarbij de voorzijde van de truck zwaar wordt belast, bijvoorbeeld wanneer er direct achter de cabine een laadkraan is geplaatst. De nieuwe 10-tons vooras maakt gebruik van een parabolische ophanging met drie bladveren en voorkomt de kans op overbelasting bij deelbelading. De nieuwe 10-tons vooras wordt leverbaar op uitvoeringen van de CF en XF met enkele vooras en met PACCAR MX-11- of MX-13-motor. 

Nieuw: 7,5 tons sleepas met enkele montage
DAF introduceert daarnaast een compleet nieuwe 7,5 tons sleepas met enkele bandenmontage. Deze kenmerkt zich door een nieuw design van het gegoten aslichaam, dat daardoor een nog hogere stijfheid heeft en nog robuuster is, terwijl het gewicht met 10 kilo is verlaagd. De statische belastbaarheid is met maar liefst 25% verhoogd tot 26 ton, belangrijk wanneer de lading bij het laden en lossen kortstondig op de laatste as rust. 

De nieuwe 7,5 tons sleepas leent zich binnen het bouwtransport uitstekend voor toepassing op bakwagens voor minder zware inzet, zoals voor containerafzet-systemen en voor het vervoeren van stenen, waarbij de truck aan de achterzijde met een kraan is uitgerust. In Duitsland wordt dit type sleepas ook vaak gemonteerd op vrachtwagens met de daar populaire BDF-wisselsystemen. De nieuwe sleepas is ook leverbaar op de trekker-varianten van de CF en XF, interessant als deze worden ingezet voor het trekken van bijvoorbeeld diepladers en voor combinatiegewichten die de 44 ton te boven gaan.

Dubbelaangedreven tandem voor CF en XF
Voor 6×4 en 8×4 CF en XF trucks die regelmatig off-road rijden of extra tractie nodig hebben, biedt DAF een keur aan dubbel-aangedreven, onderhoudsarme tandems.

De eerste is de SR1132T; een 19 tons tandem met een enkele reductie, bladveren en schijf- of trommelremmen. Deze set wordt bijvoorbeeld toegepast in lichtgewicht 8×4 betonmixers en is met name populair in Groot-Brittannië en Ierland. 

Voor het zwaardere werk heeft DAF een 21 en 26 tons variant met enkele reductie. Dit single reductie tandem – de SR1360T – is uitgerust met schijfremmen en luchtvering en wordt gemonteerd in 3-en 4-assige trekkers en bakwagens. 

Daarnaast levert DAF ook een 21 en 26 tons tandem met naafreductie: de HR1670T. Deze kan worden voorzien van luchtvering of bladveren en is uitgerust met trommelremmen. Deze set leent zich niet alleen voor zware inzetten, maar is ook bij uitstek geschikt voor off-road applicaties. 

Belangrijk voor een zo’n gunstig mogelijk brandstofverbruik is de beschikbaarheid van niet minder dan tien eindreducties (van 3,46:1 tot 7,21:1 – afhankelijk van de tandem). De snelste eindreducties leiden tot nog lagere motortoerentallen voor een optimale brandstofefficiency.

Voor de laagst mogelijke operationele kosten bedraagt de interval voor het verwisselen van de olie in het aslichaam van de tandems maar liefst 3 jaar of 450.000 kilometer.                                      

Uitbreiding chassis-varianten
Naast een nieuwe serie assen, voegt DAF ook een aantal nieuwe as-configuraties toe aan haar leveringsprogramma. 

Nieuw: CF en XF 8×4 met dubbel aangedreven tandem en gestuurde naloopas 
Nieuw binnen het toch al omvangrijke programma 4-assers met enkele en dubbele aandrijving is de zogeheten FAW, die later dit jaar af fabriek beschikbaar komt: een vier-assige CF of XF bakwagen met tridem, bestaande uit het SR1360T-tandem met single reductie óf het HR1670T -tandem met naafreductie, met daarachter een gestuurde naloopas. 

Het nieuwe 8×4 FAW-chassis heeft een technisch GVW van 37 ton en is dankzij de gestuurde naloopas extreem nauwkeurig te manoeuvreren. De draaicirkel bedraagt slechts zo’n 7,8 meter, wat de 8×4 FAW bij uitstek geschikt maakt voor het vervoer van grote of zware ladingen op bouwplaatsen waar relatief weinig ruimte is. Het nieuwe chassis leent zich uitstekend als kipper, voor een opbouw met laadkraan achterop of voor een combinatie van een laadkraan met een haakarmsysteem. 

Nieuw: CF 10×4 
Speciaal voor het zware werk, biedt DAF in samenwerking met Estepe uit Nederland vanaf nu ook een 10×4 CF heavy duty kipper met twee gestuurde 10-tons voorassen, een hydraulisch gestuurde 10-tons voorloopas – die bovendien gelift kan worden – en het lucht-geveerde HR1670T tandem met naafreductie. 
                                                                                                                                               Het netto laadvermogen van deze ‘special’ – die vooral ingezet zal worden voor zwaar zand-, kiezel- en stenentransport – is ongeveer 30 ton; het GVW bedraagt 49 ton. Ondanks de grote hoeveelheid assen, is door de slimme constructie nog altijd ruimte voor een brandstoftank met een inhoud 350 liter.

XF FTM: 8×4 trekker met tridem
Nog niet eerder gepresenteerd aan de internationale vakpers, is de zwaar-tansport-trekker op basis van de nieuwste generatie XF. Deze zogeheten FTM is een 8×4-trekker met dubbel aangedreven SR1360T of HR1670T tandem en gestuurde voorloopas, die samen een tridem vormen. De indrukwekkende XF leent zich bij uitstek voor toepassingen binnen het speciaal transport, waarbij combinatie-gewichten kunnen oplopen tot 120 ton. Door de toepassing van een enkele vooras en drie achterassen kunnen de aslasten uitstekend uitgenut worden zonder de toegestane wettelijke asbelastingen te overschrijden.

Het chassis van de XF FTM heeft een wielbasis van 4,65 meter en wordt gekenmerkt door de relatief compacte bouw en het technisch GVW van 41 ton; dit biedt belangrijke voordelen qua manoeuvreerbaarheid en plaatsing van de koppelschotel in combinatie met de vaak beperkte reikwijdte van de nek van de speciale opleggers.

De XF FTM is een vier-assige trekker die in verschillende configuraties kan worden geleverd. De eerste betreft een versie met een 8 tons vooras, een 8 tons voorloopas en de 21 tons HR1670T tandem met naafreductie, goed voor een GVW van 34 ton. Verder is de XF FTM ook leverbaar met een 9 tons vooras, 8 tons voorloopas en 26 tons tandemassen met naafreductie. De maximale schoteldruk van de beide uitvoeringen bedraagt netto circa 24 ton.

Nieuw: XF 8×2 bakwagen met twee gestuurde voorassen

De zogeheten FAX is een 8×2-bakwagen met twee gestuurde voorassen (8 of 9 tons) en achter de aangedreven as, een gestuurde naloopas (7,5 tons). Deze uitvoering was al leverbaar als CF en kan nu ook als XF besteld worden. 

Evenals bij de vergelijkbare CF, staat de XF FAX garant voor GVWs tot 37 ton, waarbij de gestuurde naloopas voor maximale wendbaarheid zorgt, ideaal voor de distributie van bouwmaterialen en als achter de cabine een zware laadkraan gemonteerd is. 

LF en CF Construction
Speciaal voor voertuigen die regelmatig off-road rijden, levert DAF de LF en CF onveranderd als Construction. Die kenmerkt zich uiterlijk door een specifiek vormgegeven bumper en grille en biedt – voor een uitstekende terreinvaardigheid –een 25° grote oploophoek en een flinke bodemvrijheid van 32 (LF) of 40 (CF) centimeter. Bovendien is elke DAF Construction voorzien van een 3 millimeter dikke stalen plaat ter bescherming van de radiator. Bij de CF Construction maken een speciale trede achter het portier en een reling op het dak het mogelijk om snel en gemakkelijk zicht te hebben in de laadbak of op de lading.


De CF Construction is leverbaar als 6×4 FTT trekker en als 6×4 FAT- en 8×4 FAD-bakwagen, beide met dubbelaangedreven tandem en laatstgenoemde met twee gestuurde voorassen. De CF Construction-uitvoeringen zijn standaard voorzien van een speciale off-road modus van de TraXon transmissievoor optimale schakelprestaties in het terrein. Daarbij wordt bij hogere motortoerentallen en extreem snel van versnelling gewisseld voor maximale tractie.


De LF Construction is leverbaar met een 19 tons chassis. Uiteraard profiteert de LF Construction van de voordelen die élke LF biedt, zoals het hoge laadvermogen dankzij de lage eigen massa, de ongekende wendbaarheid, het uitstekende zicht rondom (mede dankzij de optionele ruit in het portier aan bijrijderszijde), de lage instap en de hoge brandstofefficiency.

DAF’s aandrijflijnen: krachtig en efficiënt
Maximaal koppel bij lage toeren: zéker óók voor bouwtoepassingen komen de bijzondere kwaliteiten van de jongste generatie PACCAR-aandrijflijnen optimaal tot hun recht. Het maximale koppel van de robuuste 10,8 liter PACCAR MX-11 en 12,9 liter PACCAR MX-13 motoren in de DAF CF en XF (met vermogens van 220 kW299 pk tot 390 kW/530 pk) piekt al onder de 1.000 tpm. In combinatie met de nieuwste generatie TraXon geautomatiseerde 12- en 16-versnellingsbakken garandeert dat uitstekende prestaties onder alle omstandigheden. De DAF CF is daarnaast ook leverbaar met de 6,7 liter PACCAR PX-7-motor met vermogens van 172 kW/234 pk tot 239 kW/325 pk.

Bouwvoertuigen uit de LF-reeks worden aangedreven door de krachtige viercilinder 3,9 liter PACCAR PX-4, 4,5-liter PACCAR PX-5- en de zescilinder 6,7-liter PACCAR PX-7-motoren met vermogens van 115 kW/156 pk tot 239 kW/325 pk. Indrukwekkend is het zeer uitgebreide aanbod aan versnellingsbakken: 5, 6, 9 of 12 versnellingen, handgeschakeld, geautomatiseerd of volautomatisch, zodat voor elke inzet de optimale aandrijflijn kan worden gespecificeerd.

De juiste PTOvoor elke toepassing
Van groot belang in het bouwsegment is een grote variëteit aan ‘power-take-off’s’ (PTO’s) voor de aandrijving van kippers, mixers en kranen.

Om te beginnen, levert DAF op zowel de MX-11- als de MX-13-motor een motor-PTO op ’13 uur’. Deze werkt met een directe pompmontage of met een flensaandrijving, heeft een continu koppel van 800 Nm en een piekvermogen van 1.000 Nm en is ideaal voor het aandrijven van zware applicaties zoals een cement- of betonmixer of een kraakpersinstallatie.

Op de PACCAR MX-11 levert DAF ook een ’11 uur’ versie met directe pompmontage. Deze wordt eveneens direct op de motor gemonteerd en heeft een koppel van 250 Nm en een piekvermogen van 400Nm. Deze PTO is bij uitstek geschikt voor lichte toepassingen zoals het uitschuiven van stempels en kippende systemen.

Verder is een breed scala aan versnellingsbak-PTO’s beschikbaar voor de aandrijving van kippende systemen, compressoren en laadkranen. Aan de voorzijde kan bovendien een indirecte PTO met een pompaansluiting worden gemonteerd. Deze lichtgewicht Power take-off heeft een vermogen van 20 kW of 35 kW en leent zich uitstekend voor het aandrijven van een haakarmsysteem of kipper. 

Grote opbouwvriendelijkheid standaard
Voor een optimale opbouwvriendelijkheid plaatst DAF al in de fabriek op de juiste plekken enkele varianten van de Body Attachment Modules (BAM). Hierdoor kan de opbouwer snel en efficiënt bijvoorbeeld een zware laadkraan, kipper of containerafzetsysteem monteren. Bovendien maakt een uitgebreid gatenpatroon in de achteroverbouw van het chassis een snelle montage mogelijk van laadkleppen, kranen, een trekhaakbalk of een onderrijbeveiliging. Dat bespaart kosten en zorgt voor een snellere inzetbaarheid van de truck. 

Daarnaast biedt DAF tal van mogelijkheden om de opbouw vanuit de cabine aan te sturen – én andersom. Zo kunnen vanaf de opbouw zaken als het motortoerental geregeld worden. Dat kan zowel analoog als via de CAN-bus. 

Services

Zoals alle transporteurs, rekenen ook ondernemers in het bouwsegment op een maximale up-timevan hun voertuigen. Om die reden ontwikkelde DAF specifieke services, zoals de DAF MultiSupport reparatie- en onderhoudscontracten voor bouwvoertuigen. Nieuw in het aanbod is een extra uitgebreid ‘Uptime pakket’. Ondernemers die voor dit plus-pakket kiezen, betalen nu ter introductie tot 5%* minder voor hun totale MultiSupport contract (op het betreffende voertuig). 

Voertuigen met het Uptime pakket hebben gegarandeerde mobiliteit. Dat betekent dat een truck bij technische problemen altijd binnen 8 uur weer onderweg is – of dat er een financiële compensatie van 300 euro per dag** wordt geboden voor elke dag dat de truck niet beschikbaar is.

DAF gaat echter verder met haar specifieke dienstverlening. De DAF Academy ontwikkelde speciale chauffeurstrainingen voor het bouwsegment, waarbij chauffeurs getraind worden in het zo zuinig en efficiënt mogelijk rijden, met speciale aandacht voor off road-functionaliteiten van de truck. De chauffeur krijgt standaard een uitgebreide instructie bij aflevering van de truck, met uiteraard extra aandacht voor functionaliteiten die specifiek voor het bouwvoertuig zijn.

Dankzij het DAF Connect voertuigmanagementsysteem kan de vervoerder overal on-line de prestaties van zijn vloot volgen voor maximale efficiency. Onderhoud kan daardoor pro-actief gepland worden en handig voor ondernemers in het bouwsegment is dat zij altijd een nauwkeurig overzicht hebben hoe de truck en de opbouw (via de PTO-uren) gebruikt wordt. Dit kan een hulpmiddel zijn om kosten te verlagen en de up-time te verhogen.DAF Transport Efficiency betekent ook de best mogelijke onderdelenvoorziening door PACCAR Parts, dat via de DAF-dealer niet alleen originele DAF-onderdelen en PACCAR-motordelen levert, maar via het jubilerende TRP All Makes programma ook een ongeëvenaard aanbod aan universele delen voor truck, getrokken materieel en opbouw, dus ook voor mixers, kranen en steunpoten. Alleen al op het gebied van hydraulische systemen zoals die op bouwvoertuigen voorkomen, onderscheidt TRP al zo’n 1.000 verschillende systemen.