Rotra Zedelgem vervangt helft vloot met Volvo Trucks

Rotra uit Zedelgem heeft de jongste weken 18 nieuwe Volvo Trucks in ontvangst genomen. Deze trekkers en bakwagens van uiteenlopende types vervangen ongeveer de helft van de vloot van het West-Vlaamse transportbedrijf. Ze zijn allemaal uitgerust met Dynafleet.

In de bouwsector speelt betrouwbaar vervoer een zeer grote rol. Daarom heeft zaakvoerder Steven Rotsaert meerdere jaren geleden het transportbedrijf Rotra opgericht (NB: niet te verwarren met de gelijknamige Nederlandse groep, die in Kampenhout nabij Leuven een zetel heeft). Vanuit Zedelgem biedt Rotra de bouwsector een ruim aanbod aan transportoplossingen, zoals vervoer van beton, grond en toeslagstoffen.

Het beschikt hiervoor over een goed uitgerust wagen- en machinepark, van respectievelijk 35 trekkers en 10 trucks. Dat wagenpark wordt voortdurend vernieuwd.

Verschillende types

De recente aankoop van 18 Volvo Trucks FH van uiteenlopende types past in dit kader. “Het gaat om drie 6×4 trekkers van 500 pk voor uitzonderlijk vervoer, tien 6×4 trekkers van 460 pk voor kipvervoer, twee 4×2 trekkers van 460 pk en drie tridem bakwagens met containerhaaksysteem”, zegt Erwin De Rese, managing director van Derma Trucks, Volvo Trucks dealer in Brugge. “Kenmerkend is dat al deze trucks uitgerust zijn met het fleetmanagement-systeem Dynafleet”.

Actief gebruik van Dynafleet

Steven Rotsaert is een overtuigde gebruiker van Dynafleet. “Al onze trucks zijn ermee uitgerust. Zelfs de zes trucks van twee andere merken hebben het aan boord. Wij gebruiken alle functies: opvolging van de rijtijden, positionering, berichten, en natuurlijk ook Fuel & Environment”.

“Voor een vervoerbedrijf actief in de bouwsector is het brandstofverbruik van het grootste belang: De inzet van de voertuigen is zeer intensief en door de uitrustingen zoals krachtafnemers, verbruiken ze meer. Toch zijn er chauffeurs die aanzienlijk meer brandstof verbruiken dan andere. Met Dynafleet kunnen we ze beter opvolgen en de resultaten voor dezelfde taken vergelijken. Zo kunnen we bijsturen en de chauffeurs eventueel een extra opleiding laten volgen, bovenop de opleiding die alle chauffeurs krijgen wanneer we nieuwe voertuigen in gebruik nemen”, legt Steven Rotsaert uit.