Agoria: Slimme verkeerslichten kunnen de Brusselse files met 30% laten dalen

Indien het Brussels gewest al zijn kruispunten zou uitrusten met slimme verkeerslichten, kan het de files met dertig procent laten dalen en zorgen voor een betere doorstroming. Dat zegt Agoria.

Agoria: “Investeer in betere doorstroming bij versmalling van wegen”

Investeren in slimme technologie voor een betere doorstroming is met name bij versmalling van wegen noodzakelijk. “Zo niet, rijdt iedereen zich vast in nieuw gecreëerde flessenhalzen en gaat dit ten koste van de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid in het gewest,” zegt René Konings, Chief Brussels Region van Agoria. Agoria wijst ook op de mogelijkheden van artificiële intelligentie om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het Brussels gewest investeerde in de bijna afgelopen legislatuur al in slimme verkeerslichten op enkele belangrijke verkeersassen zoals bijvoorbeeld de Keizer Karellaan, de Industrielaan en de Wetstraat. In dit project worden de verkeerslichten op elkaar afgestemd en wordt er rekening gehouden met het tijdstip en verkeersdruk. Ook is er een prioritering voor de hulpdiensten. Het Brussels gewest won met dit project in 2018 een Agoria Smart City Award (zie filmpje hieronder). Agoria vraagt dat de investeringen in slimme verkeerslichten worden voortgezet en versneld in de volgende legislatuur.

Sinds de kruispunten van een aantal verkeersassen in Brussel met slimme verkeerslichten werden uitgerust, verbeterde de doorstroming op die wegen met 30 procent. “De files verminderden er en de betere doorstroming zorgt ook voor minder vervuiling,” zegt Konings. “Slimme verkeerslichten hebben hun nut al bewezen en in de toekomst kunnen we met artificiële intelligentie nog meer. Hiervoor moeten we ook in draadloze netwerken als 4G en 5G investeren. Zo moeten er geen lussen meer in het asfalt worden gestoken, wat telkens wegenwerken vereist. Ook voor autonome mobiliteit zijn draadloze netwerken overigens nodig.” 

Zwarte punten voor verkeersveiligheid aanpakken

Brussel telt een dertigtal verkeersplekken die als zwarte punten voor verkeersveiligheid staan aangeduid. Agoria vraagt dat deze kruispunten prioritair worden verbeterd door ze uit te rusten met artificiële intelligentie.  Slimme verkeerslichten die zijn uitgerust met artificiële intelligentie kunnen bewegingen live detecteren en verkeerslichten automatisch aansturen. Zo kunnen ze het verkeer omleiden na een ongeval of bij wegenwerken en andere wegmarkeringen verlichten. Konings wijst ook naar de aanpak van snelheidsovertreders. “Verkeerslichten die met elkaar in verbinding staan, kunnen wegpiraten detecteren en het licht op rood doen springen.” 

Het Brussels gewest heeft al meermaals aangekondigd dat het in de komende jaren zwaar wil investeren in fysieke infrastructuur. Onder meer de ruimte voor de wagen zou hierbij beperkt worden. Denk maar aan onder meer de omvorming van de E40 en de A12 tot stadsboulevards. Agoria wijst erop dat dit enkel kan slagen indien investeringen in fysieke infrastructuur gepaard gaan met investeringen in technologische infrastructuur. Konings: “Het is van erg groot belang dat Brussel investeert in technologie om de doorstroming van het verkeer vlotter te doen verlopen. Zo niet, rijdt iedereen zich vast in nieuw gecreëerde flessenhalzen en gaat dit ten koste van de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid in het gewest.”