Spring naar content

Luchtpollutie en milieunormen: De objectieve cijfers staan aan de zijde van de transportsector!

Reeds lange tijd pleit UPTR ervoor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit.

Eindelijk is UPTR erin geslaagd om een eerste resultaat te bekomen: de vrijgave door Viapass van gedetailleerde gegevens in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Het spreekt voor zich dat de gegevens, bekomen door UPTR, in verband met het aantal kilometers interessanter zijn dan deze die betrekking hebben op het aantal geregistreerde OBU’s (in de zin dat het vrij logisch is dat een vrachtwagen EURO 6 meer kilometers zal afleggen dan de oudste vrachtwagens).

Uit de cijfers (van 30 juni 2019) overgemaakt aan UPTR door Viapass blijkt dat:

·         92% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 5 (01/10/2009) en EURO 6 (01/01/2014).

·         67% van de kilometers afgelegd worden door voertuigen die beantwoorden aan EURO 6.

·         In 3 jaar tijd het aantal kilometers afgelegd door voertuigen met een EURO 0 (01/10/1990) en EURO 1 (01/10/1993) meer dan gehalveerd zijn (respectievelijk 0,72% tegenover 1,64% en 0,13% tegenover 0,26%).

·         De ‘natuurlijke’ vernieuwing van het wagenpark van transportondernemingen veroorzaakt een vergroening van de vloot met voornamelijk reeds een vervanging van EURO 5 door EURO 6. 

In diezelfde 3 jaar is het aandeel van de kilometers afgelegd door vrachtwagens EURO 5 verlaagd van 49% tot 25%, terwijl het aandeel van vrachtwagens EURO 6 gestegen is van 32% tot 67.

De communicatie van deze resultaten – die zeer hoopgevend zijn voor het milieu – is een stap in de goede richting.

UPTR blijft echter op haar honger zitten…

Rekening houdend met de enorme verschillen tussen de oudste vrachtwagens en de vrachtwagens die beantwoorden aan de laatste EURO-normen (zie onderstaande tabel) inzake de uitstoot van fijn stof en stikstofoxyden (NOx), is UPTR van mening dat het noodzakelijk is om de gegevens te verfijnen en de economische sectoren te identificeren die nog het meest gebruik maken van voertuigen die bijna 20 jaar, of langer, in dienst zijn. 4,62% van de kilometers worden immers afgelegd door vrachtwagens EURO 3 of lager.

UPTR is niet bevreesd om de cijfers te bekomen die een gedetailleerd overzicht geven van het wagenpark van de Belgische vervoerders die beschikken over een vervoersvergunning.

Alle vrachtwagens van vervoersondernemingen, die voor rekening van derden rijden, zijn gekend bij de FOD Mobiliteit.

Het samenvoegen van de (regionale) gegevens van Viapass en deze van de FOD Mobiliteit zou moeten leiden tot een interessant overzicht van de ecologische voetafdruk van de 9.329 ondernemingen actief in de Belgische transportsector en hun 71.357 voertuigen.

Het zou een relatief eenvoudige oefening moeten zijn!

We mogen echter niet uit het oog verliezen dat we nog steeds over België spreken en we weten allemaal wat dat betekent…

Scroll naar boven